Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
LEDERKLUMMEN
Diplomuddannelser til alle. KL foreslår, at alle kommunale ledere i institutioner og forvaltninger fremover skal tage en diplomuddannelse i offentlig ledelse. Typisk er en god pædagog eller en dygtig skolelærere blevet udnævnt til leder. Deres forudsætninger for ledelse er ofte tilvejebragt af en tilfældig sammensætning af lederkurser og opkvalifi cering. I en tid, hvor ledelse er en selvstændig disciplin og kompetence, har vi ikke fået skruet sådan en fælles lederuddannelse sammen, siger Erik Fabrin (V), formand for KL. Han fortæller endvidere, at ønsket om at systematisere ledelsesuddannelse også hænger sammen med en ambition om i meget højere grad at udveksle ledelse i det private og det offentlige. Kilde: Berlingske Business 16. april 07.
Ledere står i vejen for bedre velfærd. Med det enorme fokus, der i øjeblikket er på kvaliteten i den offentlige service, er det tvingende nødvendigt, at der også gennemføres et alvorligt servicecheck af de offentlige lederes kvalitet. Det mener professor og fi losof Ole Fogh Kirkeby i Ugebrevet A4, 16. april 07.
Tænk rekruttering bredt. Kommunerne skal bruge mere fantasi, når de rekrutterer ledere til førlederforløb. Man skal se ledelsespotentialer, der har andre former end de strømlinede, og så skal man indrette sig efter en virkelighed, hvor kvinder er mere selvkritiske end mænd. Det skriver Jakob Lundgaard, der er personale og udviklingschef i Esbjerg Kommune, i Danske Kommuner.
Målet med lederrekrutering må være det entydige, at for organisationens bedste skal ressourcerne udnyttes optimalt med et åbent sind. Det gøres ved at rekruttere alle – eller mange – af de ledelsestalenter, der er inden for organisationen. Med udgangspunkt i en arbejdsplads som en dansk kommune findes lederpotentialet f.eks. ikke kun blandt det administrative personale, men hyppigere blandt fx FTF-grupper som sygeplejersker lærere eller pædagogerne.
Mangel på feedback....? En undersøgelse, som Handelshøjskolen i Aarhus og Ledernes Hovedorganisation står bag, viser, at mindre end tre ud af ti ledere i den offentlige sektor bliver systematisk evalueret. Du kan læse mere på www.lederne.dk
Københavnske ledere skal vurderes. I forbindelse med kommunens personalepolitiske regnskab for 2005 blev det besluttet, at der skal gøres noget effektivt ved det psykiske arbejdsmiljø i kommunen – og at det primært skal ske lokalt på den enkelte arbejdsplads. Det blev bl.a. besluttet, at forvaltningerne kan understøtte lederne gennem ledelsesdialog/ledervurderinger, lederuddannelse, værktøjer, bindende politikker og målsætninger samt en løbende vurdering af kvalitetsniveau og et tværgående overblik over ressourcesituationen lokalt. I Socialforvaltningen er det besluttet, at det skal ske gennem udvikling af et måleværktøj, der viser, hvordan medarbejderne trives, og hvordan den enkelte leder kan sætte ind for at gøre netop sin arbejdsplads til en attraktiv arbejdsplads.
Værktøjet skal bruges systematisk en gang årligt.