Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
VIDEN SKAL DELES
Af Elisabeth Lockert Lange
AT KIGGE HINANDEN I KORTENE ER SAT I SYSTEM I VALBY, HVOR EN STOR HÅNDFULD ILDSJÆLE ER I FULD GANG MED AT GØRE BYENS FØRSTE PÆDAGOGISKE DOKUMENTATIONSCENTER TIL EN SUCCES. DET HANDLER BL.A. OM VILJEN TIL AT DELE SIN VIDEN, ØNSKET OM AT BLIVE INSPIRERET, OG OM DET FAGLIGE LØFT DER LIGGER I AT BLIVE BEKRÆFTET I AT MAN FAKTISK GØR DET GODT.
Det foregår i Valby, på Høffdingsvej 43, i et lokale i tilknytning til en integreret institution. Men det starter med en tur til Firenze.
Tilbage i 2003 inviterer Valby bydel alle deres daginstitutionsledere og souschefer på en studierejse til Firenze, og her får de oplevelser og et sammenhold som lige siden har været et udgangspunkt for bydelens pædagogik og samarbejde institutionerne imellem. Helt ekstraordinært fik de bl.a. også adgang til et pædagogisk dokumentationscenter, og fluks besluttede to af lederne at sådan et ville de være med til at bygge op hjemme. De to var Hvidtjørnens leder Rita Sjøberg og Annette Jørgensen fra Isbjørnen, og de gik i gang med at bearbejde bydelens daværende chef. Det lykkedes; der blev nedsat faglige grupper og dokumentations-centret blev efterhånden en realitet. De to er begge en del af den – nu – syv personer store og bredt sammensatte styregruppe som til daglig står for dokumentationscentrets drift og funktioner.
Centret har eksisteret i et års tid men indtil fornylig boet i lånte (af Ryvang 2) og alt for trange lokaler. Men så flaskede tingene sig pludselig med lukning af en daginstitution og udvidelse af en anden, og så stod et stort lyst lokale til rådighed for centret. Lokalet ligger i samme hus som vuggestuedelen af Børnehuset Solstrålen, en institution som blev kommunaliseret i starten af året og samtidig udvidet med en vuggestuen. Lederen af Solstrålen, Camilla Sørensen, er også en del af dokumentationscentrets styregruppe.
Styregruppen greb chancen, fandt nydelige møbler fra de nedlagte institutioner, som andre ikke skulle bruge, betrak om, købte lidt nyt og skabte for et meget beskedent beløb et centerlokale med mange ting til inspiration. Hylder med institutionernes årsplaner, skabe med alskens materialer lagt i fuldstændig systematik og orden (som i Firenzes bønehaver), skrald man kan skabe kunstværker ud af (en grundlæggende del af den italienske pædagogik), læsekroge og ikke mindst en åben reol med dukker lavet af skrald, som Zone 2 fra Valby har bidraget med.
Camilla Sørensen oplever sig som heldig at centret kan ligge i netop hendes institution.
”Det er dejligt med et fælles hus, det giver liv til vores institution. Og kvarteret her kan godt bruge det kvalitetsløft, som centret kan bidrage med. Omvendt er det også fint for de besøgende i centret at der er pædagoger i rummene ved siden af, som de kan sparre med. Tidligere lå centret mere isoleret, så det er et stort fremskridt.”
På samme måde er det en fordel for alle parter at sundhedsplejerskerne holder åbent hus en gang om ugen i dokumentationscentret, hvor forældre kan komme og få vejet deres barn og få gode råd og vejledning i tilgift. Det er Camilla Sørensen begejstret for.
”Dels skaber det liv i kvarteret at forældrene kommer her. Dels er det godt for vores institution at forældrene kommer igennem den samtidig. De oplever en god og venlig stemning her, og det kan smitte af på deres valg af institution.”
Annette Jørgensen nikker: ”Og det er gensidigt. Det er fint for centret at det ikke bliver et museum, og vi ikke bliver kustoder, men at der laves pædagogik lige ved siden af.”
SYNERGI I PERSONALEGRUPPEN
Det er et ambitiøst og entusiastisk dokumentationscenter vi har med at gøre, det hører man på de to pædagogers planer for bare dette år.
De har kontaktet og aftalt med folk med særlige kompentencer, som ved noget særligt om noget, at de vil komme og lave en workshop. Foreløbig på tegnebordet er noget kreativt (af værdiløst materiale), noget teater (i en billedramme), noget hattesyning, noget decoupage, noget med kommunikation og noget med den integrerende baggrund.
Det hele handler om at give viden videre, understreger de. At få lov til at kigge hinanden i kortene.
”Vi er blevet meget bedre her i Valby til ikke at holde kortene så tæt til kroppen. Det er en udvikling som er vendt, hvor vi tør vise, hvad vi selv kan og ikke kan, og hvor vi tør bede om hjælp fra andre”, siger Camilla Sørensen tilfreds.
Og netop hvad man kan er et vigtigt element i centrets mission.
”Det er fedt at opdage at man er rigtig godt med, eller at man oplever at andre arbejder virkelig seriøst med noget. Det fl ytter holdninger og vores syn på hinanden”, siger Annette Jørgensen.
Camilla Sørensen nikker ivrigt:
”Det giver en synergieffekt, som omfatter og inspirerer hele personalegruppen.
Når vi som ledere støtter op om dokumentationscentret, besøger hinanden og bliver inspireret – og får lov til – at snuppe idéer, betyder det at medarbejderne også får lov at komme hernede i centret, bidrage og blive inspireret. Og samtidig bliver hele gruppen bekræftet i at de faktisk gør det godt selv. Den anerkendelse har alle brug for. Og det breder sig, hvis man giver det lov.”
For det er et andet vigtigt punkt: det handler ikke om lederne men om pædagogerne. Det er dem der bedriver den daglige pædagogik. Det er dem der skal deltage i de fremtidige work- shops, og det er dem der skal samarbejde om projekter.
Alle har brug for faglig udvikling og for at få synliggjort områdets pædagogiske faglighed. Og på den front er der sket meget, vurderer Camilla Sørensen.
”Vi har jo længe sagt at vi pædagoger ikke er så gode til skriftlighed og synliggørelse. Men det er vi efterhånden, der er sket meget.”
De to ledere kommer naturligt nok ind om alle de mange krav, de dagligt bombarderes med, og som de let kan drukne i, hvis de står alene med det.
”I det vandfald, hvor det styrter ned med krav om alle mulige politikker, tror jeg vi har meget brug for at få ting ned på jorden.
Vi har brug for at få nogen til at ”hive” det ned i gulvhøjde og se, hvor vi arbejder med det i forvejen, se ”herregud er det ikke andet, det gør vi jo i forvejen.” Nogle er fx stadig lidt nervøse over læreplanerne. De kan komme herud og se hvad man kan – og at de allerede gør det”, siger Annette Jørgensen.
OVERGANGE
Dokumentationscentret ser med andre ord sig selv i høj grad som et inspirationssted, hvor man kan blive be- og afkræftet i hvad man gør, få indsigt i hvad der rører sig, og hvor man kan lære hinanden noget og lære af hinanden. Hvor man åbner op for de andre med det man har ”opfundet” fremfor at sidde pådet. I centret bliver det ganske enkelt hængt op, vist, offentlig gjort, delt. Og hvor man derfor også tør samarbejde tæt.
Det første folk får øje på, når de kommer ind i centret, er årsplanerne der står på hylder, så det nærmest ligner en tallerken-række.
”Og det er der ikke noget at sige til. Når man har knoklet med sin egen årsplan, så vil man gerne se andres. Det handler også om bekræftelse, men det handler også om nyt syn: ”det har vi slet ikke tænkt på at man kan gøre sådan, det skal vi da lige hjem og diskutere”, siger Annette Jørgensen.
Camilla Sørensen supplerer:
”Man får andre vinkler på sit arbejde og sine synspunkter. Fx ”kan man gøre det så kort og enkelt og alligevel have det hele med”. Og det var der nogen der kunne.”
Det pædagogiske dokumentationscenter støttes af alle daginstitutioner i Valby med et mindre beløb, som gør de mange aktiviteter om temadage og workshops, som centret holder, mulige.
Det første år havde centret to udstillinger, dels en firenzeinspireret udstiling, dels en udstilling med fokus på læreplaner.
Netop nu er temaet overgange, og det handler om alle slags overgange – fra hjemmet til vuggestuen (inklusiv samarbejdet med sundhedsplejersken), fra vuggestue til børnehave, og til fritidshjem og skole. En stor opslagstavle i rummet er fyldt med de foreløbige billeder og fortællinger, som nogle af bydelens institutioner har bidraget med.
”Vi blev beordret af chefen til at vi alle skulle skrive noget om det i årsplanerne, så hvorfor ikke gøre det til et fælles tema her.
Hvis alle institutionerne bidrager med hvordan de gør det, kan vi alle blive vældigt inspireret.”
Som fx til hvilke for-møder det kan være godt at holde og hvordan. Til hvad sundhedsplejerskerne forbereder forældrene på. Til hvordan man kan lade børnene vende tilbage en enkelt gang som skolebarn og fortælle. Til eksempler på gode sidste forløb for børnene; én institution havde besøg af en jægersoldat, en anden arbejdede med identitet og kulturbaggrund. Til gode afslutninger, bl.a. overnatninger. Alt sammen eksempler på nogle af de idéer, der allerede ligger fremme i centret.
INSPIRATIONEN FRA FIRENZE
Inspirationen fra Firenze er stadig spillevende i centrets liv, ikke mindst tanken om ”alt ud af ingenting”.
”Jeg håber at alle hylder kommer til at strutte af en masse skøre og enkle ting inspireret af deres arbejde”, siger Annette Jørgensen. Om ikke andet kan alle de pædagoger, som ikke har set Firenze-pædagogikkens utrolig mange sansestimulerende og tankevækkende aktiviteter på stedet se dem i dokumentationscentret. En foræring fra Leica gør det oven i købet muligt at vise billeder derfra på en skærm.
Mange af Valbys institutioner er også blevet inspireret af Firenze-institutionernes måde at organisere arbejdet på. Ikke mindst tanken om at der skal være forberedelsestid og uddannelsestid. Bl.a. har Isbjørnen taget konsekvensen og lader en ugentlig time være personalets forberedelsestid – og hvordan de vil gøre det er helt op til dem.
Dokumentationscentret har mange andre funktioner, ikke mindst at lægge hus til netværksmøder, til bydelens tværfaglige samarbejde kaldet brosamarbejdet, ledernetværket har været der og blevet undervist om sundhedspolitik af sundhedsplejersker, og så er der jo valby-institutionernes kursusklub (omtalt her i bladet – men læs mere på www.delillasider.dk (link er ikke længere aktivt, red.) – som er valby-daginstitutionernes hjemmeside), hvor man forestiller sig at udløbere af kurser kan fortsætte som studiekredse i centret.
Så er der alle de mange andre idéer, der ligger og lurer. En mappe med eksempler på dårlig pædagogik (der er jo nogen) og én med gode eksempler. At lave et museum i et tilstødende rum, et museum for gamle ting, legetøj, bøger, billeder, historier – for de har allerede en masse ting at starte med.
Drømmen er at det bliver hele byens pædagogiske dokumentationscenter. Og fundamentet er lagt.
Dokumentations centret er åbent to dage om ugen, tirsdag og torsdag fra kl. 9 til 12. I de timer er det bemandet af folk fra styregruppen. Hvis man vil komme uden for den tid og have introduktion og snakke med folk fra styregruppen skal man ringe og aftale.
Styregruppen gør kraftigt opmærksom på at institutioner fra resten af København også er velkomne. Læs mere på de lilla sider www.delillasider.dk
Valbys dokumentationscenter har som overordnede formål:
- At skabe fælles kvalitative pædagogiske kendetegn for Valbys institutioner
- At synliggøre og dokumentere den praktiske pædagogik i institutionerne
- At give den enkelte institution og pædagog inspiration i det daglige arbejde
- At skabe gode rammer for studiekredse på tværs af institutioner og andre samarbejds parter
At indsamle materialer, der kan bruges til igangsætning, undersøgelser og udvikling af den pædagogiske praksis.
Dokumentationscentret kan ved udstillinger og andre arrangementer være med til at vise praktisk pædagogik og pædagogens rolle som fagperson for andre faggrupper, forældre og andre interesserede.
Ved hjælp af indsamlede materialer fra institutionerne, såvel årsplaner, som projektbeskrivelser, plancheudstillinger og andet, der viser den praktisk pædagogiske indsats, kan dokumentationscentret vise den udvikling der sker og hermed give inspiration til nye udviklingsarbejder.
Dokumentationscentret har som mål, at arbejde for et samarbejde med seminarier, Danmarks Pædagogiske Universitet eller andre, der med forskning søger at belyse og gavne den pædagogiske udvikling i daginstitutionerne.
Dokumentationscentret vil aktivt prøve at formidle kontakt mellem institutioner og pædagoger, der gerne vil arbejde med specifikke udviklingsprojekter, som det kan være vanskeligt at udføre alene.
Dokumentationscentret vil med skiftende udstillinger, etablering af studiekredse og samarbejde med kursusklubben arbejde for at daginstitutionerne i Valby er en levende organisme på forkant med den pædagogiske ud vikling, der er nødvendig i tiden.
Dokumentationscentret er på dagsordenen til alle ledermøder, så der hele tiden er opmærksomhed på, at kendskabet til dets aktiviteter og muligheder når ud til de enkelte institutioner/pædagoger i Valby.
Dokumentationscentret har en styregruppe bestående af repræsentanter for ledergruppen og TA- teamet i Valby.