Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Specialområdet
Af musiker og musikpædagog Ole Albèr
Klassisk Forår
Den 8. marts vil der være premiere på et helt nyt kulturtilbud for udviklingshæmmede i hovedstadsområdet.
Tilbuddet er den klassisk musikfestival, Klassisk Forår, og stedet er Sankt Annæ koncertsal. Arrangør er Strandpark Centret, et dagtilbud for voksne udviklingshæmmede under Københavns kommune.
Oprindelsen til Klassisk Forår skal vi finde i Midtjylland. I de sidste fem år har Hammel Bo- og Aktivitetscenter arrangeret Klassisk Forår i Gjern Kultur- og Idrætscenter, og med årene er det blevet en stor succes. Idémanden bag arrangementet var undertegnede, Ole Albèr, som på det tidspunkt arbejdede på Hammel Aktivitetscenter. Jeg er selv uddannet som klassisk musiker og musikpædagog, og jeg benyttede selvfølgelig den klassiske musik i det daglige arbejde, som den klassiske musik bliver benyttet landet over på mange institutioner.
Jeg lavede selv nogle små koncerter for aktivitetscentrets brugere, og sammen med de øvrige medarbejdere kunne vi iagttage, hvor stærk en virkning den levende koncert havde frem for almindelig afspilning af cd’ere. Derfor fik vi lyst til at dele den oplevelse med andre og skabe et større forum for den klassiske musik. Resultatet blev Klassisk Forår som havde premiere i 1998.
Starten var lidt famlende, og vi havde ikke gjort os klart, hvor stort et arbejde vi havde påtaget os. Jeg stod for den kunstneriske del af arrangementet, hvor jeg kunne trække på min årelange erfaring og mine kontakter fra det klassiske musikmiljø. Den hovedansvarlige for de praktiske sider var pædagog Birthe Holmgaard, der med en admirals sans for organisation og detaljer fik alle praktiske ting til at køre på skinner.
Det første år solgte vi 175 billetter, og vi var godt tilfredse. Vi var klar over, at det var et meget anderledes arrangement, som skulle have sin tid til at vokse sig stort og stærkt. I forvejen havde vi diskuteret, om det skulle være et éngangsarrangement, men dagen efter var det slet ikke noget vi talte om. Selvfølgelig skulle det gentages, og som årene er gået, har Klassisk Forår fundet sin form og sin størrelse. Nu sælger vi 275 billetter, og de sidste to år har mange desværre henvendt sig forgæves; men vi ønsker festivalen skal bevare sin intime atmosfære.
Klassisk Forår Sjælland
I november 2001 flyttede jeg til København og fik ansættelse på Strandpark Centret. Jeg arrangerer fortsat den kunstneriske del af Klas- sisk Forår i Midtjylland, og da jeg fortalte om festivalen på min nye arbejdsplads blev brugerne og pædagogerne så interesserede, at de arrangerede en bustur til Gjern for at opleve dagen i foråret 2002. De havde heldigvis en god oplevelse, og vi er nu gået i gang med at arrangere Klassisk Forår Sjælland.
Det er med megen spænding, jeg er gået ind i processen med at skabe en festival i Hovedstadsområdet. Ikke fordi jeg tror det bliver sværere her, men fordi det altid er farligt at gentage en succes et nyt sted under helt andre forhold og med helt andre mennesker. Derfor er der vigtigt, at vi ikke bare laver en kopi af Midtjylland, men finder vores egen form.
Program
Heldigvis har vi fundet frem til det perfekte sted, Sankt Annæ, som har en dejlig koncertsal og gode udenomsfaciliteter.
Programmet er ved at falde på plads. Vi starter dagen kl. 14.00 med at høre Gitte Elbo, sanger, og Bertha, pianist. Derefter får vi eftermiddagskaffe og lytter derefter til Kai Steensgaard, marimba. Kl. 17.00 spiller organist Lars Sømod for os, og så skal vi have en dejlig festmenu. Under middagen er der naturligvis også underholdning og dagens sidste store koncert bliver et steelband, som giver os en festlig afslutning på dagen.
Vi satser på et kvalitetsprodukt med anerkendte professionel- le musikere, god mad og intime rammer. Derfor forventer vi ikke at være i stand til at oppebære vores udgifter udelukkende via billetindtægter. Vi søger de fonde, vi kan finde frem til; men vi tager meget gerne imod gode tips eller direkte økonomisk støtte.
Hvorfor klassisk musik?
Vi »ejer« alle den klassiske musik, og den klassiske musik henven- der sig til alle. En af myterne om denne musikgenre er, at det er en elitær musikform, som kun kendere forstår; men jeg vil kalde det en fordom, da lytteren kommer meget langt ved at have et åbent sind og lade sig påvirke af musikkens stemninger. Det er mange af de udviklingshæmmede eksperter i, og siden 1998 er jeg blevet bekræftet i denne holdning.
Den klassiske musik maler følelser med brede penselstrøg, vi bliver forført af den, og vi gennemlever følelser, som både er behagelige, men også følelser som vi ikke gennemlever i dagligdagen, og som måske anses for at være lidt farlige. Ofte har jeg iagttaget en intim forståelse eller kommunikation imellem de udøvende musikere og de udviklingshæmmede, hvor vi som pædagoger næsten har stået som udenforstående. Det er en meget stærk oplevelse at se nye sider af de mennesker, jeg troede jeg kendte godt, og som musiker har jeg hørt nye sider af musik, som jeg har kendt i årevis. Jeg har set tårerne trille ned af kinderne på store mænd, som til daglig har en meget udadrettet adfærd, og jeg har set at det er umuligt at sidde stille til Bachs musik.
Den klassiske koncert
Muligheden for at lytte til levende klassisk musik til en koncert er desværre forbeholdt et publikum, som kender spillets regler. Man klapper ikke imellem satserne, man lægger sig ikke på gulvet for at opleve musikken på en anden måde, man er stille, og man synger frem for alt ikke med. Det er ikke de udviklingshæmmedes måde at lytte til musik på. For dem er musikken langt mere fysisk, og man kan fristes til at sige, at deres måde er langt mere i overensstemmelse med musikkens natur end mange andres måde at lytte på.
Når vi har haft Klassisk Forår i Midtjylland er det meget tydeligt, at publikum har været meget urolig under musikkens ekspressive steder, og modsat har der været en overjordisk ro under musik- kens mere inderlige eller indadvendte passager. Klassisk musik kan virke meget stærk, og intet sted virker den stærkere end i koncertsalene. Derfor er Klassisk Forår de udviklingshæmmedes mulighed for at få den samme musikalske oplevelse som alle andre.
Klassisk Forår · Sjælland
Arrangør: Strandparkcentret
Sted: Sankt Annæ Gymnasium
Tid: 8. marts
kl. 14.00 til 21.00
Billetpris: 295 kr.
Tlf. 32 58 06 00.
Klassisk Forår · Midtjylland
Arrangør: Hammel Aktivitetscenter
Sted: Gjern Kultur- og Idrætscenter
Tid: 3. april
kl. 14.00 til 21.00
Billetpris: 295 kr.
Tlf. 86 98 50 55.