Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Derfor hader kollegerne dig
Får du ind imellem på fornemmelsen, at dine kolleger ikke bryder sig om dig?
Så skulle du måske tage disse råd til dig:
Blær dig ikke. Retter du ofte på andre og blærer dig med din viden? Skær det ned til det absolut mest nødvendige, hvor det opfattes som hjælp, der kan redde en kollega fra at få problemer.
De andre siger ja, du siger nej. Er du en Rasmus Modsat, der altid indtager det modsatte standpunkt end dine kolleger for diskussionens skyld? Stop det. Folk bliver trætte af at føre evige diskussioner og konstant at skulle forsvare deres synspunkter.
Drop mange pauser. Holder du mange pauser? Hvis det ikke er en udbredt praksis på arbejdspladsen, bør du heller ikke gøre det. Det kan give sure miner, hvis enkelte medarbejdere ofte lister væk for at holde kaffe- og rygepauser.
Kom til tiden. Kompenserer du for sen mødetid ved at arbejde over? Kollegerne billiger ikke, at du kommer for sent eller holder lange middagspauser uanset hvor længe, du arbejder i den anden ende.
Hold på hemmeligheder. Deler du ud af din viden om alt og alle? Små ører og stor mund fører sjældent til noget godt. Vil du være på god fod med dine kolleger, må du kunne lytte og holde på hemmeligheder.
Kender I så den om... Er du monologtypen? Forstyrrer du andre ved hele tiden at snakke, kan det til nød accepteres, hvis du har masser af humor. Ellers: Ti stille.
Kolleger gider ikke børnesnak. Snakker du hele tiden om dine børn, og hvad de foretager sig? Børnesnak fungerer kun med andre ligesindede. Alle andre gider ikke høre det.
Dårlig hygiejne. Kolleger kan til nød acceptere lidt rod, men ikke at du efterlader ulækre madrester i køleskabet eller sviner med din mad i køkkenet eller frokoststuen. De bryder sig heller ikke om, at de kan lugte, når du er i lokalet, eller at finde ulækre spor efter dig i toilettet.
”Årh, du er så sjov chef”. Du når ingen vegne med at være chefens kæledægge. Chefen gennemskuer det og vil næppe belønne det, og kollegerne hader det.
Dæmp dig. Kan du høres på hele kontoret, når du taler? Der er stor risiko for, at du forstyrrer dine kolleger. Dæmp dig og gå andre steder hen for at snakke.
Kilde: Apropos kommunikation www.aprokom.dk