Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Problemer i samarbejdet
Af Tor Hildebrandt, pædagog og kunstmaler
I dag er arbejdsmarkedet meget mere bevidst om, hvad de vil kræve af nye medarbejdere. Det er først og fremmest de hårde værdier, det vil sige hvad man har af uddannelse, erfaring fra andre arbejdssteder o.s.v. Det man bliver afskediget på er de bløde værdier, såsom manglende evne til at løse konflikter, indlevelse og samarbejdsevne. Det er vigtigt at ansætte den ”rigtige” til at indgå i et team for at undgå dårligt arbejdsmiljø.
Personalet kan have forskellig pædagogisk praksis og være fagligt så uenige, at pædagogiske diskussioner ender som evighedsforetagender, der ikke skaber afgørende forandringer, men tager en utrolig mængde tid og energi. Noget af personalet kan have en urealistisk mængde oplevelse af egen ”dygtighed”, hvorfor de påtager sig opgaver i forhold til børn og voksne, der mislykkes. Personalets faglige kunnen kan være for uens, hvilket kan skabe personlig utilfredshed.
Personalegruppen kan fungere efter en streng hierarkisk opbygning. Lederen kan enten være for udemokratisk styrende eller for svag. Måske er han/hun blevet prygelknabe.
En dårlig og utilstrækkelig ansættelsesprocedure kan afstedkomme problemer i en ellers velfungerende personalegruppe. Bliver den ”forkerte” person ansat i institutionen, opstår der vanskeligheder, både på det faglige område og i det følelsesmæssige samspil.
Usagte ”anstødsstene” personalet imellem får de implicerede personer til at undgå nærkontakt med hinanden. Så skabes der nemt alliancer mellem noget af personalet, eventuelt opstår der syndebukke samt en mængde ubehagelig sladder. Mistillid bliver grundlagt, og personalet får et negativt syn på hinanden – måske skjult under en pæn og høflig facade, når de er nødt til at være sammen. Ingen tør i denne atmosfære give hinanden kritik på det arbejdsmæssige område. Ingen tør være solidariske med børn og forældre, hvis det kan forøge eller forårsage misforståelser eller spændinger personalet imellem. Egen ansvarlighed bliver skubbet væk, det er de andre, der er noget i vejen med.
Oplysninger bliver tilbageholdt, det giver magt. Meddelelser, der vedrører de andre i personalegruppen, bliver ikke videregivet til alle. I det dårlige miljø bliver der flere sygedage, hvilket skaber ekstra pres på de standhaftige og ansvarsbevidste. Arbejdsfordelingen bliver skæv. Kvalifikationer indeholder både uddannelsesmæssige og følelsesmæssige faktorer i overvejelserne ved teambuilding.