Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Dagplejeområdet
Et løft
Afklaring, beroligelse, større bevidsthed, et løft og mere fokus på formidling. Det er nogle af erfaringerne fra to dagplejere, som har deltaget i læreplans- og dokumentationskurset.
Inge Frederiksen er dagplejer i Københavns Kommune og deltog på et af forårets kurser i læreplaner og dokumentation.
Ud over at arbejde som dagplejer i det daglige læser hun til pædagog ”over nettet”. Det gør måske nok hendes situation lidt anderledes end de fleste andre deltageres, i og med at hun får viden om læreplaner fra sin uddannelse også, men det gør ikke hendes ros til kurset og det faglige udbytte mindre. Hun glæder sig over at se myterne om læreplaner blive aflivet, for læreplaner er noget som mange dagplejere er usikre på, vurderer hun. Det blev klarere og klarere for deltagerne undervejs at det først og fremmest handler om at gøre det, de altid har gjort men med en større bevidsthed om hvorfor, og ikke mindst få sat flere ord på.
”Det var underviseren god til. Og så glædede jeg mig også over, hvor godt det var for de andre deltagere.” Hendes eget udbytte har også været til at tage og føle på.
”Det var en rigtig god måde, underviseren gik ind omkring målene og de enkelte temaer i læreplanerne på fx børnenes sociale kompetencer. Det var godt at få skilt tingene af og set på hvert område for sig. Det gjorde det langt klarere, hvad det egentlig er, vi selv går rundt og laver.”
Inge Frederiksen fremhæver også det løft, deltagerne via kurset fi k givet sig selv. ”Vi mødte alle sammen op på kurset med en praksisfortælling, og de fortællinger blev der taget udgangspunkt i og vendt tilbage til fl ere gange. Det gjorde det meget nærværende for os, for de fortællinger er fra vores egen hverdag i dagplejen. Og i undervisningen blev det klarere, hvad der egentlig skete i hver enkelt situation. Underviseren hjalp os med at se mere, hvad vi gør i det daglige, se idéen i det vi laver. Og som er et vigtigt pædagogisk arbejde.”
Inge Frederiksen bruger da også erfaringerne i sit daglige arbejde, selvom kun to i gruppen har været afsted indtil nu. ”Ikke mindst tager vi mange fl ere billeder. Vi bruger i det hele taget dokumentation langt mere. Og i den sammenhæng taler vi også meget mere om, hvorfor vi gør ting, og hvad vi vil med dem.” De fik en lille nedtur i gruppen, da de indkaldte til forældremøde for at fortælle dem om, hvad de laver i hverdagen med deres børn – og ingen kom! om, hvorfor vi gør ting, og hvad vi vil med dem.” indkaldte til forældremøde for at fortælle dem om, hvad de laver i hverdagen med deres børn – og ingen kom!
”Men vi trøster os med at det måske handler om at de har stor tillid til os og godt ved, hvad vi laver. Men irriterende var det nu alligevel.”
MERE FORMIDLING
En forståelse af hvad læreplaner og dokumentation betyder for dagplejerne i det daglige – og at det ikke gør hverdagen vanskeligere eller mere besværlig.
Det er en af de ting som fire-børns-dagplejer Bente Bak fremhæver fra kurset.
”Det er jo sådan set det, jeg gør i det daglige, blot med større bevidsthed om hvorfor jeg gør det jeg gør. Så det var stærkt beroligende på den måde.” Hun fortsætter:
”Udbyttet var klart godt. Et kursus som alle bør have. Desværre har jeg ingen at diskutere det med endnu, selvom vi var to dagplejere afsted, da den anden er holdt op. Men de andre i gruppen får jo også kurset senere.”
Udbyttet kan dog godt omsættes i praksis allerede nu. Især er det dokumentationen og formidlingen, Bente Bak oplever har fået en anden rolle.
”Jeg fik afklaret at dokumentationen ikke skal fylde så meget, som jeg først havde frygtet. Med fi re børn er der jo grænser for hvor meget tid jeg har. Samtidig lærte jeg flere måder både at dokumentere på og formidle på. Det er nok det, jeg bruger mest i hverdagen. Jeg er mere opmærksom på at fortælle episoder til forældrene, som giver dem en større forståelse for deres barn, og for hvad vi laver sammen.”
Bente Bak fremhæver en opgave med at formidle i form af en tegneserie. ”Det var lærerigt at skulle fortælle på den billedlige måde. Det bruger jeg mere nu. Så alt i alt var det meget givtigt”, fortæller hun. EL