Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Tilbud til pædagogik under åben himmel
Hvor går man hen, hvis man skal lære at bruge naturen og friluftsaktiviteter i en pædagogisk sammenhæng? Kattinge værk er svaret for de københavnske institutioner og skoler.
Tekst: Jon Arskog
Inddragelse af naturoplevelser og friluftsaktiviteter skaber resultater i en pædagogisk og social sammenhæng. Det ved man en del om på Københavns Kommunes viden-, kursus- ogaktivitetscenter Kattinge værk der ligger ved Boserup skov ud til Roskilde fjord.
Over de sidste 20 år har Kattinge værk praktiseret udeliv og opbygget en indsigt i forhold til at relatere udelivet til pædagogisk udvikling. Det er sket gennem en række projekter og aktiviteter med institutioner og skoler i Københavns Kommune og også med forskellige grupper af udsatte børn og unge: handicappede, omsorgssvigtede, kriminelle og kriminalitetstruede.
Stedet har således ikke bare et fokus på institutioner og skoler på normalområdet, men har også en vis socialpædagogisk tyngde og udbyder - som de eneste i Københavns Kommunes regi - en bred vifte af pædagogiske tilbud til kommunale og statslige institutioner og pædagoger og lærere i relation udelivet.
Naturværksted, koloni- og kursusvirksomhed
Centerleder Flemming Torp og de seks medarbejdere på Kattinge værk har blandt andet naturværksted og koloniophold for børnehave- og skolebørn, samt undervisning af pædagogisk personale og lærere i alt fra bålmad og udeliv med børn, til instruktøruddannelse i havkajak, kano, klatring eller ski. Dertil kommer udviklingen og undervisningen i de sikkerhedsregler og retningslinjer for klatring og ikke mindst for sejlads, som Københavns Kommune har indført efter kæntringsulykken på Præstø fjord i 2011.
Målet med mere eller mindre alle aspekter af Kattinge værks aktiviteter er at støtte skoler og institutioners arbejde med at opbygge en respekt for og kendskab til natur og miljø; at arbejde med børn og unges personlige og sociale kompetencer; og at inspirere til fysisk aktivitet, sundhed og ernæring.
Og til det formål er faciliteterne absolut til stede. En rundtur på Kattinge værks område afslører, at der er rige muligheder for natur- og kulturformidling omkring fjorden og i skoven. Der er mulighed for GPS- og orienteringsløb og også klatring. Der er frugtplantage, heste, geder og høns, adgang til kano og kajakker, og turbåd med mulighed for fiskeri. Vil man overnatte udendørs er der shelters omkring fjorden, eller man kan sove i et vikingeinspireret åbent langhus med ildsted og hems på Kattinge værks eget område. Her er det også muligt at overnatte i en Lavu – et stort indianertelt, som i øvrigt også bruges til naturværkstedet – og så er det naturligvis også muligt at sove i en ganske almindelig seng på en ganske almindelig seksmandsstue i den ganske almindelige koloni- og kursusafdeling.
Udefokus skal med hjem
For Flemming Torp, der er pædagog og tidligere faglig sekretær i LFS, er det vigtigt, at aktiviteterne sker på de besøgende institutioners præmisser, og specielt at institutioner som arbejder med handicappede og udsatte børn og unge også kan bruge faciliteterne. Men vigtigst er, at det er pædagoger og lærere, der uddannes i selv at have udeliv sammen med børnene og de unge, så der også kan være aktiviteter hjemme i institutionen eller i undervisningen – og at det ikke ’kun’ er en enkeltstående naturoplevelse børnene får med hjem.
”Vi ønsker ikke at være et tivoli, hvor man kan købe sig til oplevelser. Vi ser helst, at det er pædagogerne og skolelærerne, der bliver i stand til at skabe aktiviteterne sammen hjemme i institutionen. Så det vi prøver er at give kollegerne kompetencerne til, så de ud fra det de kender i deres dagligdag også kan skabe andre relationer mellem børn og voksne end den boglige. Det er vores pædagogiske mål – vores succeskriterium,” fortæller Flemming Torp.
En af de aktiviteter, der skal understøtte pædagoger og lærere hjemme i institution og undervisningen er etableringen af Grejboxen, der er en videreudvikling af Grejbanken, som centret har kørt over de sidste 20 år i Valby og på Kattinge Værk. Her kan skoler og institutioner for en billig penge låne udstyr som rygsække, soveposer, liggeunderlag, kanoer, GPS’er og andet udstyr der relaterer sig til udeliv, hvis børnenes familier, eller skolerne ikke har det fornødne udstyr.
I forbindelse med etableringen af et samarbejde med den nye maritime profilskole Sydhavnsskole, er Grejboxen med tilhørende toiletfaciliteter nu etableret i Sydhavnen. Den ubemandede Grejbox skal medvirke til at bevise, at man godt kan have udeliv i et bynært miljø. Her kan medlemsinstitutioner for et mindre engangsbeløb booke kano og kajakker online og derefter selv låse sig ind og låne det udstyr de skal bruge. Grejboxen skal også drives i samarbejde med brugerne.
Dyrere kurser med bredere appel
Som kommunens kursuscenter tilbyder Kattinge værk også personaleudvikling for andre forvaltninger og institutioner.
Ligesom på de andre områder er tanken et langt stykke hen ad vejen også her ’hjælp til selvhjælp’. Derfor er en ny uddannelse til teamcoach også ved at se dagens lys. Af Kattinge værks nye ydelseskatalog fremgår det, at tanken er en bredere uddannelse, der med fokus på coaching som metode, giver ledelsesværktøjer til at håndtere teamudvikling, teambuilding og konflikthåndtering til ledere og medarbejdere i alle hjørner af kommunens forvaltninger.
Der er nemlig pres på Kattinge værks økonomi. Københavns Kommune har i budgettet for 2014 besluttet at finde 1,3 mio. kroner på Kattinge værk. Derfor har Børne- og Ungdomsforvaltningen i samarbejde med Flemming Torp fundet frem til en række besparelser. De er fundet ved at give kursusdriften et bredere fokus for at øge antallet af kursister, ved at sætte priserne op på både kurser, naturværksted og koloniudlejning, samt ved at lukke en af Kattinge værks fire kolonier, Enebærhuset. Forvaltningen mener også, at udlejningsfrekvensen for kolonier og naturværkstedet kan øges.
Tilsammen udgør alle de tiltag dog kun 800.000 kroner og det har ikke været muligt at finde flere steder at sætte ind uden, at det påvirker evnen til at præstere på de ønskede områder negativt. Fastholdes kravet om besparelser må forvaltningen derfor i forbindelse med implementeringen af budgettet finde de sidste 500.000 kroner et andet sted i forvaltningen, mener Flemming Torp, der bakkes op af LFS formand Britt Petersen.
”Hvis ikke udvalget ændrer deres beslutning i forbindelse med implementeringen af budgettet, så er der efter alt sandsynlighed ikke længere noget der hedder Kattinge Værk. Så er spørgsmålet, hvem der så skal løfte de opgaver, som ikke mindst er vigtige i forhold til skolereformen,” siger formand for LFS, Britt Petersen og henviser til, at den resterende besparelse burde kunne hentes andre steder i BUF.
Skuffelse over spareiver
Flemming Torp har arbejdet med forvaltningen i forhold til besparelserne, men han er mildt sagt skuffet over spareiveren.
”Vi driver koloni på en anden måde end de andre udbydere.
Vi skal tilgodese institutionernes brug af kolonierne.
Det er en pædagogisk betragtning, der ligger bag, som faktisk blev godkendt i Børne- og Ungdomsudvalget for halvandet år siden. Vi har f.eks. åbent for tjek-ind kl. 10 på ankomstdagen og der er tjek-ud kl. 14 på afrejsedagen. Det gør, at institutionerne kan komme ind, når de faktisk ankommer hertil og at de kan køre igen, så det passer med, at børnene skal hjem i den anden ende. Det gør det naturligvis svært at øge udlejningsfrekvensen, men det er et pædagogisk og politisk valg,” siger Flemming Torp.
Han peger også på ambitionen om at gøre pædagoger og lærere i stand til selv at planlægge og udføre pædagogiske aktiviteter i naturen, som principiel og som modsætning til kravet om at tjene flere penge:
”Det er bare vigtigt at huske på, hvorfor vi er her. Skal vi tage udgangspunkt i den pædagogiske målsætning, så er dét udgangspunktet og ikke at vi skal tjene penge. Det er og skal være noget andet at komme her end hos en privat kursusvirksomhed,” siger Flemming Torp, der gerne vil invitere borgmestre og politikere ned på Kattinge Værk og diskutere de pædagogiske holdninger der ligger bag.
”Jeg synes, at det er vigtigt, at politikerne tager stilling til og diskuterer de pædagogiske holdninger. De kan diskuteres, men det er vigtigt med en bevidsthed om, hvorfor vi gør, som vi gør, og hvilket problem vi egentlig skal løse – og det specielt i forhold til skolereformen,” siger Flemming Torp.
Penge skubbes rundt i kommunen
Resultatet af sparemanøvren er, at forvaltningens egne institutioner fremover skal betale mere for kolonier og kurser, og at kommunens øvrige forvaltninger skal nødes til at bruge Kattinge værk mere – altså skal der faktureres mere. I Flemming Torps optik betyder det, at en masse mennesker skal bruge endnu mere energi på at flytte de samme penge rundt mellem forskellige rum i den samme kommunale pengekasse.
”Der tænker jeg, at vi kunne få meget mere synergi ud af det, hvis grundindstillingen var, at det er ligegyldigt, hvor man er ansat, og at beslutningen er, at vi i stedet for at spilde tiden med papirarbejde arbejder for de unge. Jeg ved godt, at det er svært, men vi skal passe på, at vi ikke ender med at lave systemer, hvor vi bare sidder og flytter penge rundt og bruger al tiden på det,” siger han.
Midt i al frustrationen glæder han sig dog over, at Kattinge værk trods besparelser for de 800.000 kroner kan fortsætte med at tilbyde aktiviteter for børn og unge samt uddanne pædagoger og lærere i udeliv og at centeret er kommet ind under Pædagogisk service.
”Der er kommet det positive ud af det, at forvaltningen nu ved, hvad vi laver. De har accepteret det ydelseskatalog vi har udarbejdet og de har flyttet os ind under Pædagogisk service, hvor vi skal understøtte skoler og institutioner i deres pædagogiske udfordringer i forhold til naturen. De ved også, at de er nødt til at gå ud og fortælle, hvad det er vi laver. Og ikke mindst er der klare linjer for, hvad vi kan og skal lave. Så resultatet er, at vi trods alt kan fortsætte vores pædagogiske arbejde under åben himmel,” slutter Flemming Torp.
Se mere om Kattinge værk og Grejbanken på:
kattingevaerk.dk og grejbank.dk (link er ikke længere aktivt, red.)
Naturen hjælper udsatte børnNaturen skal opprioriteres som ressource og redskab i arbejdet med udsatte børn og unge. Det konkluderede en konference afholdt i forrige uge på Skovskolen i Nødebo. Konferencen var arrangeret af Red Barnet og Videncenter for Friluftsliv og Naturformidling ved Københavns Universitet. Her hørte deltagerne om den seneste forskning på området, om aktuelle projekter og om nye strategier for natur og inklusion fra hhv. Friluftsrådet og Naturstyrelsen. ”Det er vores oplevelse, at deltagerne fik øjnene op for de mange muligheder, naturen rummer, i forhold til at øge livskvalitet, selvværd og trivsel for udsatte børn og unge,” siger Anders Bülow, leder på Skovskolen, som Videncenter for Friluftsliv og Naturformidling hører under. ”Det høje deltagerantal viser os, hvor stor interessen er, og der er allerede mange gode erfaringer at trække på. Samtidig har vi med konferencen vist, hvor stort et potentiale, naturen fremadrettet repræsenterer.” Konferencen nøjedes ikke med at dele viden og erfaringer. |