Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
De københavnske dagplejere sprogcertificeres
Tekst: Jon Arskog
Det første af fire hold københavnske dagplejere og dagplejepædagoger blev i begyndelsen af marts certificeret i 0 til 3-årige børns sprogtilegnelse. Dermed har dagplejen fået endnu et kvalitetsparameter at slå på, når de københavnskeforældre står med valget af pasning til poderne.
At være til stede og stimulere 0 til 3-årige børns sproglige udvikling er altafgørende for det lille barns videre kommunikative evner og læring. Derfor har dagpleje og daginstitutioner gennem de seneste år fokuseret meget på den sproglige stimulering af de små børn. Normeringer og andre af dagens faste gøremål udfordrer dog ofte ønsket om at holde fokus på det nære og det dialogiske. Men her er der gode muligheder i dagplejens lille og nære miljø og derfor fortsætter dagplejen i København sin kvalitetsudvikling på området med en certificering i ’Leg med sprog’.
Målet er i højere grad at give værktøjer til at indrette hverdagen, så det er muligt at holde sit fokus på småbørnenes sproglige stimulering, nærmest uanset hvordan hverdagen måtte forme sig. Derfor har kommunens dagpleje besluttet i løbet af året at sende 100 af kommunens dagplejere og dagplejepædagoger på et kursus der giver en ”Certificering indenfor børns sprogtilegnelse i 0-3 års alderen”.
”Sprogtilegnelsen er et vigtigt element i barnets samlede udvikling. Derfor vil vi sørge for, at børnene i dagplejen oplever et så lærende miljø som muligt i forhold til sprogtilegnelse,” forklarer lederen af dagplejen i København, Else Marie Krogh, der ikke mindst tænker på konsekvenserne for de børn, der ikke er med på de begreber de møder senere i deres liv.
”Vi har igennem mange år haft fokus på sprog og gjort en dyd ud af at lære børn ord, rim og remser og ikke mindst begreber. Vi vil være sikre på, at børn fra dagplejen lærer, hvad ’foran’ og ’bagved’ betyder. Børn i børnehaven kan sagtens blive mødt med krav om, at de skal stille sig i række bagved de andre. Et barn der ikke ved, hvad det ’bagved’ betyder, kan derfor komme til at stille sig foran og få følelsen af at være ’forkert’ på den. Mange oplevelser af den slags vil sætte sig spor, hvor der hver gang vil gå en flig af selvværdet. Så vi er meget bevidste om at åbne begrebsverdenen dagligt for de små mennesker,” siger Else Marie Krogh.
Hun forklarer videre, at dagplejen i København nu har udbygget uddannelsen i udviklingen af børnenes sprog med to dage ekstra til certificering:
”Med certificeringen får dagplejerne et teoretisk, men også praktisk kompetenceløft i forhold til at integrere sprog og læring aktivt med børnene, ligesom de lærer at iagttage og vurdere et barns udvikling og trivsel, særligt med henblik på sprog,” siger Else Marie Krogh og uddyber:
”Udover at deltagerne får kendskab til teorier og metodebrug, retter vi fokus på de voksnes egen kommunikation og den sproglige relation, der reelt bliver skabt mellem barnet og den voksne. Vi retter fokus på at kunne tilrettelægge og igangsætte aktiviteter og lege, der udvikler sprogtilegnelsen, og på at være støttende og motiverende, så børnene mere og mere kaster sig ud i den sproglige verden.”
For dagplejerne og dagplejepædagogerne betyder certificeringen, at deres kompetence er afprøvet i praksis og nu kan dokumenteres:
”Certificeringen er et bevis på, at de har tilegnet sig en viden, som de kan bruge videre. Det betyder at andre faktisk kan forvente, at de kan bruge deres viden på området til noget,” siger Else Marie Krogh, der i øvrigt peger på, at beslutningen om at certificere 100 ansatte i dagplejen stemmer godt overens med de mål der opstillet i Ny Nordisk Skole; at se og fremme det enkelte barns potentialer og at synliggøre og udbrede dagplejens faglighed.
Et omfattende kursus
Kurset består af to moduler med henholdsvis 37 og 15 timers undervisning. Derudover er der før kurset og mellem de to moduler praktiske hjemmeopgaver med dagplejebørnene, som optages på video.
Under forløbet introduceres kursisterne til blandt andet Susan Harts teori om hjernens udvikling, til teori om små børns læring og udvikling, metoder til sprogarbejde og hvordan dagplejeren kan støtte op om barnets sproglige udvikling og iværksættelse af pædagogiske aktiviteter, iagttagelse og dialogisk læsning under de vilkår dagplejen har.
Og ifølge tale- og sprogkonsulent, Ulla Flye Andersen, der er master i sprogtilegnelse og har været underviser på kurset, er der tale om et ret så intensivt kursus:
”Det er ret mange undervisningstimer på så specifikt et område, som 0 til 3-års området er. En talepædagog har fx kun 30-35 timer på et modul, så de har virkelig knoklet med det på det her kursus. Men et er at komme på et kursus, noget andet – og virkelig vildt – har været, at de har turdet tage det, de har lært med hjem og allerede med deres hjemmeopgaver har gjort en forskel. Det har været en fornøjelse at se,” siger Ulla Flye Andersen og refererer til den udvikling der har været i de hjemmeopgaver kursisterne har løst før kurset og mellem kursets to moduler.
”Jeg er sikker på, at I med jeres indstilling vil komme til at gøre en forskel,” sagde hun til kursisterne, da hun delte certifikaterne ud ved kursets afslutning.
”Afsættet er, at det er dem, der skal ændre deres praksis.
Det er dem, der har ansvaret for at justere deres praksis til børnene, og det har jeg stor tiltro til, at de med deres indstilling vil gøre. De ved godt, at det er nu det gælder. At det er livets vigtigste skole børnene går i, når de er hos dem. Det er nu, hvor børnene er mellem nul og tre år, at der skal sættes ind. Det er den periode i deres liv, der er så afgørende for deres evner videre i livet,” siger Ulla Flye Andersen.
Kursister er begejstrede
Målet er ikke bare, at dagplejerne og dagplejepædagogerne nu selv kan gå hjem og arbejde med de små børns sprogtilegnelse, men at de også kan inspirere kollegerne og hjælpe dem i arbejdet.
Og det har de da også tænkt sig at gøre, lyder det fra de tre kursister Sue-Shila Frenning, Kjersti Krogh Christensen og Sus Christensen.
”Med det her øger vi vores faglige niveau yderligere. Det gør, at vi kan arbejde mere reflekterende med vores praksis.
Med den tid og plads til nærhed vi har i dagplejen i forhold til andre pasningstilbud, så får børnene med den viden og de metoder vi nu har lært, nogle virkelig gode forhold i dagplejen,” siger Sue-Shila Frenning, der i øvrigt er uddannet jordemoder, men som skiftede til dagplejen, fordi hun gerne ville have mere nærhed til de små børn hun bragte til verden. Nu arbejder hun i flerbørnsdagsplejen Villa Mini på Nørrebro.
Kjersti Krogh Christensen, der er kommunal dagplejer i Vanløse er helt enig:
”Med de her redskaber kan vi arbejde videre med vores faglighed og vi kan give dem videre til vores kolleger også,” siger hun.
Sus Christensen fra flerbørnsdagplejen Påfuglen i Brønshøj peger især på den dialogiske læsning, som noget af det meget positive de har lært.
”Særligt den dialogiske læsning, hvor man bruger ’konkreter’ og inddrager børnene i fortællingen ved, at de kan røre ved og sanse de ting, vi læser om, er et meget vigtigt element i den sproglige udvikling,” siger hun.
Kjersti Krogh Christensen giver et simpelt eksempel med legen ’Andedam’, hvor børnene fisker en and op, og hvor der i bunden er et ord, som børnene skal arbejde med.
”Ordet kunne være fi sk, og så skal børnene finde en fisk og på den måde forbinde ordet med genstanden. På den måde bliver det en leg, og det bliver med udgangspunkt i børnene lyst til at lege,” siger hun.
Med sig hjem fra kurset har de tre dagplejere ikke bare et fint certifikat, men også en håndfuld praktiske eksempler på, hvordan de kan lege med sprog med småbørn.
For at understøtte udbredelsen af metoderne i dagplejen vil blandt andet de dialogmaterialer, som kursisterne har med hjem, blive samlet i nogle mapper og sendt ud til legestuerne og fl erbørnsdagplejerne. Det lover Else Marie Krogh.
Næste hold sprogcertificerede dagplejere kommer i begyndelse af april og den københavnske dagpleje vil i efteråret gennemføre yderlige to forløb, således at i alt ca. 80 dagplejere og ca. 20 dagplejepædagoger i år kommer igennem certificeringen.
Kursus med certifi cering i ”Leg med sprog”Formål: Med en certificering får dagplejerne et teoretisk og praktisk kompetenceløft i forhold til at integrere sprog og læring aktivt med børnene, samt at kunne iagttage og vurdere et barns udvikling og trivsel, særligt med henblik på sprog. Til de to opfølgningsdage er grundtanken, at dagplejen i Indhold:
Form: |