Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nyt fra PLS
vurderingssamny pædagoguddannelse giver mindre undervisning
PLS er ikke tilfreds med den nye pædagoguddannelse, der nu mere handler om at være god til at gå til eksamen, end til at handle pædagogfagligt rigtigt.
Den nye pædagoguddannelse vil medføre mindre undervisning, og i forvejen er landsgennemsnittet kun 11 lektioner om ugen. Nu bliver der endnu færre timer, fordi der indføres tre ekstra prøver i forbindelse med praktikperioderne. De skal finansieres ved at tage midler fra grundundervisningen.
De to første prøver vurderes internt, mens en ekstern censor skal deltage i den tredje prøve. Den fjerde praktikperiode har til formål at observere og indsamle empiri til bachelorprojektet. Det ser ud til, at godkendelses-processen for prøverne bliver sådan, at både uddannelses- og praktikstedet involveres, og at førend opgaven kan vurderes som ”ikke godkendt”, skal begge parter have bedømt den som sådan.
Tidligere kunne praktikstedet indstille den studerende til ”betænkelig ved godkendelse”. Derefter fulgte en længere sagsproces, som indebar en vurderingssamtale, hvor uddannelsesstedet havde beslutningskompetence til at bestemme, om den studerende alligevel skulle godkendes. Vi mener, at de nye prøver vil blive ufatteligt dyre at indføre, og at det vil gå udover fagligheden.
PLS mener, det er forfejlet at fjerne læringsmålene og erstatte dem med ”kompetencemål med underliggende videns- og færdighedsmål”. Vi ser dette tiltag som en akademisering af vores uddannelse. Nu handler det ikke længere om at være god i praktikken, men om at være god til at gå til eksamen.
Vi opfordrer til at prøve at implementere den nye uddannelse så skånsomt som muligt.
Vores næste kamp: Den nye pædagoguddannelse vil kræve flere økonomiske midler, og de skal hentes på den kommende taxameterreform. Det bør vi stå sammen om som fagforeninger, og lad os også invitere uddannelsesstederne og professionshøjskolerne med i denne kamp.