Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Årets bedste praktikfortælling
Har din institution leveret det gode praktikforløb, der bliver til årets bedste praktikfortælling?
PLS har sat sig for at kåre årets bedste praktik i form af ’årets praktikfortælling’. Til det har vi brug for alle praktikvejlederes hjælp.
Praktikken er pædagogstuderendes mulighed for at afprøve teori i praksis – en unik mulighed for studerende at udvikle sig både fagligt og personligt blandt dygtigt pædagogisk personale. Netop det vil vi i PLS gerne sætte fokus på.
Derfor indleder vi kampagnen ’Årets praktikfortælling’, der skal sætte fokus på den gode praktik-historie.
For kunne inspirere og udveksle erfaringer, ønsker vi, at omdrejningspunktet bliver den positive historie om, hvad der har været med til, at den studerende har udviklet sig rent fagligt og personligt.
Vi vil have en god og konstruktiv debat, både i PLS og blandt de studerende, men også på den enkelte praktikinstitution om, hvad en god praktik er.
Hvad er den gode historie?
Tja, det kan ikke undgås at det bliver meget individuelt. Vi vil lægge vægt på, at den faglige og personlige udvikling, og samspillet mellem vejleder og studerende. Det kan være beskrivelsen af et vellykket projekt og dertilhørende faglige overvejelser – eller det kan være, hvordan I har planlagt og gennemført vejledningsmøderne på en ny og spændende måde. I skal inspirere den studerende til at skrive sin fortælling.
På vores hjemmeside www.pls.dk/historie (link er ikke længere aktivt, red.) kan den studerende indsende fortællingen. Vi vil ved afslutningen af hver praktikperiode udvælge årets praktikfortælling – næste gang bliver i februar 2015.
Hvad er guleroden for dig?
Enhver praktikvejleder vil stråle af stolthed over at få den fjer i hatten. Det er en oplagt lejlighed til at lægge en plan for den studerendes praktik, og for hvordan i som personalegruppe vil præge en kommende kolleger.
Det er en god ide at stille krav til den studerende, og det er ligeledes oplagt, at bruge den studerendes energi og interesse for at tilegne sig ny viden. Hvorfor ikke vende den om? Bed den studerende lave et oplæg på personalemødet om noget af den nyere teori han eller hun er blevet undervist i på pædagoguddannelsen.
På den måde kan I sikre jer at alle parter får noget positivt ud af praktikken – og hvem ved, måske får I også prisen som ’årets praktikfortælling’.
Du kan læse mere om årets praktikfortælling på www.pls.dk/historie. Det er den studerende der skal skrive praktikfortællingen, men du er som praktikvejleder, eller kollega meget velkommen til at gøre opmærksom på vores initiativ. Vi håber at se mange gode fortællinger.