Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nye bøger
ALKOHOLMISBRUG
FOREBYGGELSE OG BEHANDLING
Et hæfte for pædagoger og andre ansatte i bo- og sevicetilbud for udviklingshæmmede.
&
FOREBYGGELSE, BEHANDLING OG TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE
Et hæfte for behandlere, konsulenter og andre ansat te i alkoholbehandlings- og forebyggelsestilbud.
Med den nye kommunal reform overtager kommu nerne ansvaret for alkohol behandlingen i Danmark.
Samtidig overtager kom munerne en lang række bo og sevicetilbud til udviklings hæmmede. På den måde bliver ansvaret for at yde en kvalificeret indsats for udviklingshæmmede misbrugere, entydigt samlet ét sted.
Tilbage i 2003 igang satte UFC handicap et udviklingsprojekt med fokus på udviklingshæmmede med misbrugsproblemer. Projek tet er nu afsluttet. Erfarin gerne er nu samlet i disse to hæfter.
Hæfterne er gratis og kan bestilles hos UFC Handicap, Nørretorv 30, 2. 4100 Ringsted.
De kan også downloades fra www.ufch.dk(link er ikke længere aktivt, red.)
HERMENEUTIK & PÆDAGOGIK
- EN AKTUEL INDFØRING
Af Torben Hangaard Rasmussen
Den hemeneutiske strøm ning i pædagogikken foku serer på problemstillinger, som er relevante at tage stil ling til i dag, hvor pædago gik og undervisning i stigen de grad underlægges kravet om offentlig styring, kontrol og markedstænkning.
Den pædagogiske om gang med andre mennesker er et hermenautisk anlig gende, eftersom børn og unge skaber mening, alt ef ter hvilke sammenhænge de befi nder sig i. De lever i en meningsfuld verden sammen med andre, og denne verden kan og skal forstås.
Torben Hangaard Rasmussen er selv pædagog og har skrevet en del bøger.
Semi-forlaget 232 sider • Pris 228 kr. ISBN 87-90653-21-1
PÆDAGOGISK TÆNKNING
- NOGLE IDÉHISTORISKE HOLDEPUNKTER
Af Jørgen Lauritzen
Der er en stigende lyst hos pædagogstuderende til at beskæftige sig med nogle af de centrale personer inden for filosofien og idéhistorien, som har gjort sig tanker om pædagogikken.
I bogen behandles Platon, Rousseau, Kant, Gadamer, Hal Koch og Løgstrups tænkning ud fra den pædagogiske synsvinkel.
Hvert afsnit giver de enkelte tænkere en nutidig aktualitet ud fra en bestemt sag.
De fem kapitler kan betragtes som udtryk for et bevidst valg af centrale tænkere, som samtidig har et væsentligt budskab, også inden for det pædagogiske felt.
Bogen er velegnet som udgangspunkt for diskussion af nogle af de hovedspørgs mål, som faget pædagogik indeholder, og hvorledes de knytter sig til fi losofi en og idéhistorien.
Jørgen Lauritzen er seminarielærer ved Jydsk desuden i mange år arbejdet med pædagogisk forsøgs og udviklingsarbejde med børn og unge på døgninstitution.
Semi-Forlaget 152 sider • Pris: 168 kr. ISBN 87-90653-24-6
SELVDANNELSE OG PÆDAGOGIK
Af Ruth Johnsen
Bogen fokuserer på faget pædagogik i pædagogud dannelsen. Pædagogik rummer forskellige discipliner bl.a. dannelse og opdragelse.
Dannelse er blevet til selvdannelse, og pædagogik kan ikke som tidligere begrundes med henvisning til autoriteter, som kan forsikre om det sande og gode i pædagogikkens gerninger.
Forfatteren slår til lyd for, at studerende derfor må opøve viden og færdigheder i at formulere og begrunde et selvvalgt dannelsesideal, som både kan rumme ideen om selvdannelse, og give retning for de pædagogiske be stræbelser. Der gives forslag til, hvordan denne opgave kan løses.
Den fokuserer også på livskvalitet, handlemulighe der og demokratisk deltagelse, som det seneste udkast til bekendtgørelse kræver inden for pædagoguddannelsen.
Ruth Johnsen har arbejdet 25 år som pæda gog. Er desuden uddannet cand.pæd.pæd. og har arbejdet som seminarielærer, i pædagogik i en årrække.
Semi-Forlaget 112 sider • Pris: 160 kr. ISBN 87-90653-23-8