Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Sprogtest
Gå i dialog
Lyder opfordringen til Børne- og Ungdomsforvaltningenog Bo Asmus Kjeldgaard. Aktiviteterne mod den meget omtalte sprogtest fortsætter med uformindsket styrke.
På et møde i november samledes 250 tillidsrepræsentanter frade kommunale daginstitutioner og vedtog følgende udtalelse:
Stop truslerne Bo Asmus Kjeldgaard. Gå i reel dialog. Nej tak til sprogtest. Direktionen i Børne- og Ungdomsforvaltningen har udsendt et brev til daginstitutionslederne vedrørende 5-års sprogtesten. Tillidsrepræsentanterne finder det uhørt, at forvaltningen vælger en dialogform som indeholder trusler.
Forvaltningen bør leve op til Københavns Kommunes egne værdisæt: dialog, tillid, respekt og ligeværd – og benytte en kommunikationsform, der sikrer at også daginstitutioner hører til Københavns Kommunes attraktive arbejdspladser.
Tillidsrepræsentanterne gør opmærksom på, at det kan blive svært at holde ro og orden i de enkelte institutioner, hvis børne- og ungdomsborgmester Bo Asmus Kjeldgaard og Børne- og Ungdomsforvaltningen fortsat vælger trusler frem for dialog.
Direktør Else Sommer gør nok det hun er bestilt til. Men det er sørgeligt, at borgmester Bo Asmus Kjeldgaard gemmer sig bag forvaltningen, at han indtil videre ikke har villet stille op og tage en diskussion med os, og at han vælger at fjerne sig fra det, som er SFs landspolitiske holdning om at være modstander af tests.
Tillidsrepræsentanterne opfordrer BUPL og LFS til snarest at indkalde til et leder- og TR-møde, hvor borgmester Bo Asmus Kjeldgaard får mulig for at gå i dialog med os om 5-års sprogtesten. Det pædagogiske område har vægtige faglige, saglige, praktiske og videnskabelige argumenter, som taler mod sprogtestning af børn.
Sprogtest kosterHvis du skulle være i tvivl om hvor meget sprogtestenaf treårige koster, så har Bupl beregnet omkostningen til 100 pædagoger om året. Svarende til 175.000 pædagogtimer. Spild af gode kræfter, for pædagogerne kan jo godt se hvilke børn der har problemer. Tænk hvis daginstitutionerne i stedet blev opnormeret med samme mængde mennesker til at tage sig af de børn som har sprogproblemer. Så ville der måske ske noget! |