Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
KIA2 er gået i luften
Af Niels Andersen, faglig sekretær i LFS og tilknyttet KIA-sekretariatet
530 medarbejdere fra de kommunale og selvejende dag- og døgnbehandlende institutioner i København er nu gået i gang med anden del af KIA projektet - Kvalitet og Mål i Anbringelsen. De første af en række seminarer er skudt afsted – med deltagelse af forstandere, socialrådgivere, psykologer, socialpædagoger og pædagogmedhjælpere på de 20 institutioner som er med i KIA2.
Projektet bliver gennemført i et samarbejde mellem MR (Mål- og Rammekontoret) Børn, Socialforvaltningen og de faglige organisationer på området: LFS, SL-Storkøbenhavn, Socialrådgiverforeningen, HK og Forstanderklubben/ KKE. Det er financieret af satspuljemidler. Et pilotprojekt med deltagelse af seks institutioner er netop afsluttet, og erfaringerne herfra anvendes til gennemførelse af KIA 2, der kører frem til udgangen af juni 2008.
KIA 2 foregår – ligesom pilotprojektet – med lektor Karin Kildedal fra Aalborg Universitet som faglig udvikler og underviser, men nu i samarbejde med tre konsulenter: socialpædagog Ulla Jepsen, cand.psyk. Esben Nimb og cand.psyk. Nicolai Sennels. Konsulenterne er tilknyttet de enkelte institutioner, og de skal sammen med institutionens KIA-teams tilrettelægge forløbene på institutionen. De lokale KIA teams består af mellem 6-15 medarbejdere og skal sammen med institutionens ledelse stå for gennemførelse af projektet, herunder sikre at alle institutionens medarbejdere sikres aktivt ejerskab til den faglige udvikling.
Endvidere gennemføres projektets aktiviteter som AMU-kurser, i samarbejde med Københavns Socialpædagogiske Seminarium.
Hvorfor udviklingsforløb
Baggrunden for projektet er, at de faglige organisationer og Socialforvaltningen i 2006 blev enige om, at den nye anbringelsesreformen stillede større krav til kvaliteten i dag- og døgnbehandlingsinstitutionernes arbejde. Man aftalte derfor at igangsætte KIA-projektet med fokus på udviklingen af institutionernes pædagogiske indsats, og de øgede krav om inddragelsen af børn, unge og forældre i anbringelsesforløbene.
Samtidig viste mange undersøgelser og forskning såvel i Danmark som i udlandet, at det der karakteriserer institutioner med høj kvalitet er: målbevidsthed, enighed om værdier, metoder og pædagogiske strategier, og at disse kan omsættes i den daglige praksis.
Københavns Kommune har også gennem de sidsteår arbejdet på at skabe støttende rammer for en kvalitetsudvikling på anbringelsesområdet.
Der er bl.a. udviklet et sammenhængende skemamateriale, der skal anvendes i forskellige faser af anbringelsesprocessen både i socialcentrenes arbejde og i dag- og døgninstitutionernes arbejde.
Udviklingen af kvaliteten på anbringelsesområdet foregår med udgangspunkt i anbringelsesreformens intentioner, København Kommunes overordnede målsætninger og værdier, samt de enkelte institutionernes eget etiske og pædagogiske grundlag.
KIA-projektet skal udvikle faglige modeller, der kan inspirere den enkelte institution til at arbejde med kvalitet gennem fokusering på mål, pædagogiske metoder og bedre inddragelse af børn, unge og forældre.
Det er således Karin Kildedal og konsulenternes opgave at give teoretiske input, præsentere de faglige modeller og være proceshjælpere, der kan inspirere og understøtte en lærings- og udviklingsproces på den enkelte institution.
HEFU-modellen
Projektet gennemføres ved anvendelse af HEFU-modellen (Helhedsorienteret faglig udvikling) (Kildedal 2001).
Modellen anvendes til at styre et udviklingsforløb, med udgangspunkt i de krav der stilles til fagligheden på det sociale og pædagogiske område. Heri indgår krav om, at opstillede mål skal opnås gennem et eksplicit formuleret etisk og teoretisk grundlag.
HEFU-modellen er en arbejdsmodel, der er udviklet til at indfange og udvikle de elementer (værdier, teorier og metoder), der kræves for at man kan tale om et fag inden for det sociale, pædagogiske og omsorgsmæssige arbejdsområde.
Modellen er funderet i et læringssyn, der har udgangspunkt i teorier om voksnes læring. Det betyder at der lægges vægt på at tilrettelægge læreprocesser, der giver så gode vilkår som muligt for læring og udvikling, både for den enkelte og for organisationen.
De læringsrum, der arbejdes med i KIA 2, er fem fælles seminarer, hvor de lokale KIA-teams deltager, og hvor såvel underviser som konsulenter er til stede. Her formidles viden gennem forelæsninger og gruppearbejde, hvor f.eks. de faglige modeller afprøves i Kia-teamene.
KIA-teamet er efterfølgende– sammen med deres konsulent – ansvarlig for at iscenesætte læreprocesser hjemme på institutionen, med deltagelse af alle medarbejdere.
Der er fem niveauer i HEFU-modellen. Disse fem niveauer styrer de planlagte seminarer, og gennem at arbejde med disse niveauer nås omkring alle de valgte temaer. Se modellen.
Resultatet af gennemførelsen af projektet sigter mod, at der på den enkelte institution ligger en udfyldt HEFU-fil, der indeholder formuleringer om institutionens såvel etiske som vidensmæssige grundlag, herunder de pædagogiske strategier (lokale metoder), som institutionen vil anvende for at kunne omsætte deres etiske og vidensmæssige grundlag til pædagogisk praksis.
De seks pilotinstitutioner: dagbehandlingsinstitutionen Solbakken, Børnehjemmet Jacob Michaelsens Minde, Behandlingshjemmet Kokkedal, Glostrup Observations- og Behandlingshjem, Projekt- og døgninstitutionen Hjulmagerstien og Børne- og familieinstitutionen Wibrandtvej er nu ved at lægge sidste hånd på formuleringen af deres HEFU-fil, forhåbentlig også til inspiration for de nye KIA institutioner.
Læs mere om projektet på www.kiaprojekt.kk.dk (link ikke længere aktivt, red.)