Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Dagplejelederne:
Af Elisabeth Lockert Lange
Under hårdt pres
Dagplejeledernes kontaktperson i LFS er pædagog og faglig sekretær Bjarne Fritzbøger.
Han blev ansat i 2000 medbringende en erfaring som dagplejeleder gennem otte år. Han har også været daginstitutionsleder af flere gange og har erfaring som ansat i en forvaltning. Han har desuden en kommunal- administrativ uddannelse som kommunom, og han har læst voksenpædagogik på RUC.
LFS’ 25 dagplejeledere er fordelt på 20 kommuner, København, Frederiksberg og de 18 kommuner i Københavns Amt. Det kræver viden om de forskellige kommuner og bred opmærksomhed på tværgående emner på tværs af kommunerne. Dette foruden viden fra FOA og de andre pædagogiske organisationer bruges i forhandlingerne i kommunerne fx om strukturomlægninger i dagplejen. Denne vidensdeling i og mellem kommunerne er vigtig, fx er det vigtigt at kende børnechefernes holdninger til dagplejen.
”Budgetbetingelserne i kommunerne er hårde set med dagplejeøjne. Der er reelt tale om en nedskæring og tilbagegang, når udgifterne til dagplejen må stige mindre end alt andet naturligt gør. Det er hårdt, og vi forsøger at synliggøre konsekvenserne af den utrolig stramme politik.”
Rådgiver og bisidder
Som dagplejeledernes kontaktperson bliver Bjarne Fritzbøger opsøgt om en bred vifte af emner, både tæt på lederrollen og mere bredt i forhold til de forandringer, der sker i kommunerne.
I den mere konkrete ende ringer fx en pædagog som søger eller har fået et job som dagplejeleder. Hun søger personlig rådgivning om løn og indplacering og faglig rådgivning om dagplejeledelse, både strukturelt og pædagogfagligt. Han varetager både rådgivningen om ledernes lønforhold og de konkrete lønforhandlinger.
Bjarne Fritzbøger bliver også brugt som bisidder ved ledernes egne faglige, jobmæssige problemer og sager, fx når de får påtaler eller skal til tjenstlige samtaler. Og dagplejelederne bruger ham i forhold til deres personlige undersøgende sparring omkring konflikter, som måske kan udvikle sig, men endnu ikke er en sag og måske aldrig bliver det.
”Dagplejelederne bruger i høj grad hinanden som netværk, men herinde har vi også et tilbud om kvalificeret professionel feedback.”
En vigtig opgave er som sekretær i dagplejelederbestyrelsen, som omfatter både de almindelige praktiske tovholderopgaver og en mere politisk sparringsopgave.
”Det er vigtigt at lederne indbyrdes har et godt netværk, men det formelle rum, som sådan en ledersektionsbestyrelse er, er væsentlig både for dagplejelederne selv og for den øvrige dagpleje. Det er det bl.a. fordi lederne skal være dygtige, strategiske og opkvalificerede ledere, som kan håndtere udviklingstendenserne i dagplejen. Og denne kompetence er vigtig for hele området, for når lederne udvikler sig, får de deres organisation og medarbejdere med i det.”
Både i forhold til sektionsbestyrelsen og i forhold til dagplejen i det hele taget er Bjarne Fritzbøger involveret i temadage og udviklingsemner: det handler om fremtidens dagpleje, om de pædagogiske læreplaner, og om ledelse af mennesker i forandringsprocesser. Dagplejelederne og dagplejen skal synliggøres og sætte sit fingeraftryk på de pædagogiske læreplaner. Et tværgående projekt om ledernes psykiske arbejdsmiljø er også på planlægningsstadiet.
Årets to topemner er overenskomsten, som kommer til at fylde meget rent arbejdsmæssigt, og strukturforandringer. I forhold til det første er det bl.a. den eventuelle fælles lederoverenskomst på det pædagogiske område, der er vigtig. I forhold til det andet er der især tale om dagplejens fremtid i en tid med sammenlægninger af daginstitutioner og områdeledelse.
”Her skal vi sikre en tæt dialog med parterne om hvilke betingelser, vi mener der skal være til stede for at dagplejen kan indgå i de lokale strukturer.”
I det hele taget er det vigtigt at bestyrelsen og LFS synliggør fagforeningens tilbud over for den enkelte dagplejeleder. Ikke mindst den nødvendige sparring på ledelsesopgaver i en forandringstid, peger Bjarne Fritzbøger på. En tid hvor det stadig er vigtigt at dagplejelederne har en pædagogisk baggrund, ”for de kan og vil noget særligt”.