Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nyt fra Almenlederbestyresen
Dorte Munk, sektionbestyrelen for almenlederne
Lønstyring ved overgang til Accenture
I bestyrelen for almenledersektionen har vi haft problemerne i forbindelse med Accentures overtagelse af Københavns kommune på dagsordenen på alle vore møder i efteråret.
Vi har drøftet de frutrationer det skaber for lederen når:
- de anatte får forkerte og ufortåelige lønsedler, mangler lønudbetaling eller får for meget udbetalt og lederen reelt ikke har mulighed for at hjælpe den enkelte medarbejder - det ikke er muligt at overskue intitutionens forbrug og dermed risikere at miste det økonomiske overblik - forsøget med decentral lønforhandling bliver vankeliggjort af at det økonomiske overblik ikke er tils tede Is lutningen af september sendte vi et brev til Direktionen i Familie- og Arbejdmarkedsforvaltningen, hvor vi gjorde opmærksom på disse forhold. Vi tilkendegav at vi som ledere er at i en vanskelig situation når forholdene i den grad forringer vores muligheder for at udføre vore job tilfredsstillende.
Vi opfordrede direktionen/ forvaltningen til at reagere med en tilkendegivesle af, at man forstår og beklager de problemer, vi som decentrale ledere er blevet påført ved overgangen til et nyt lønsystem.
I efteråret fik vi på institutionerne et brev fra forvaltningen med en tilkendegivesle af at man beklagede de mange problemer det nye lønsystem giver. Og alle fik en mindre økonomisk kompensation.
Siden da har vi ikke hørt noget, men problemerne er tilsyneladende ikke blevet mindres iden da. Nu nærmer regnskabafslutningen sig og vore muligheder for at overskue vore lønforbrug er om muligt blevet værre. Mange ledere er overbevsite om, at der er store forskelle på det konterede lønforbrug og det faktiske.
På de forkellige centre har vi fået forskellige muligheder for at søge oplysninger på lønforbruget og lønsedler. De steder hvor det er blevet muligt at se de konterede lønposter, er der kontateret en række konteringsfejl. Især ferie, såvel med som uden løn, har givet anledning til mange fejl.
Men hvad stiller vi op med de fejl vi opdager? Bliver de rettet inden regnskabafslutningen? Hvis ikke hvordan er vi så stillet i forhold til selvforvaltningen?
Disse spørgsmål trænger sig på og skaber igen usikkerhed og frustration. Vi henvendte os derfor i starten af december igen til forvaltningen, denne gang til ØPA1. Vi bad om et møde, hvor vi vil ridse de problemstillinger op, som rører sig blandt lederne. samtidig vil vi gerne være med til at afklare, hvordan der kan skabe større sikkerhed for lederne i deres budgetstyring. Vi har givet udtryk for et ønske om, at der til den samlede ledergruppe blev givet en tilkendegivelse på, hvordan forvaltningen ved ØPA 1 ser på problemstillingerne og på ledernes situation i forbindelse med over- eller underskud på lønforbruget.
Vi afventer p.t. svar på denne henvendelse. Hvad vi videre vil tage initiativ til afhænger af dette svar.