Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Boganmeldelse
’Bevar roen’
- Værktøjsbog til inklusion af ADHD-børn
’Bevar roen’
Af Charlotte andersen. dafolo Forlag. 132 sider. Pris 288 kr.
Tekst: Susanne Balslev
Bevar roen’ er en værktøjsbog om inklusion af børn med ADHD i folkeskole. Forordet er skrevet af Jette Myglegaard, formand i ADHD-foreningen og beskriver meget rørende, hvordan forældre kan være med til at inkludere en elev i klassen - ganske simpelt ved at både forældre og klassekammerater får kendskab til den pågældende elevs udfordringer.
Bogen indeholder seks kapitler. Efter hvert kapitel er der en opsummering, hvor man får repeteret, hvad man netop har læst om i punkter bestående af en sætning eller to. Derudover er der bag i bogen bilag, som kan bruges i det daglige arbejde med børn med ADHD bl.a. dagsskema, pauseskema, støttesystemer, idé til kontrakt etc. Det er meget brugbart i det pædagogiske arbejde med børn med ADHD.
Bogen er en værktøjsbog, hvor den professionelle kan anvende de ideer og metoder, der giver mening for den enkelte. Der findes ikke kun en metode, som virker over for alle børn med ADHD.
Bogen indeholder mange gode eksempler fra hverdagen. Der er bl.a. en situation med en dreng, hvor forfatteren beskriver, hvordan man som professionel kan reagere på drengens handlinger på to forskellige måder (en god og en mindre hensigtsmæssig!)
’Bevar roen’ henvender sig til alle, der arbejder med børn med ADHD med særlig fokus på inklusion. Bogen peger på, at den kvalitative inklusion omfatter social, fysisk og faglig inklusion. Der er først tale om egentlig inklusion, når der er samspil mellem de tre områder.
Det er vigtigt at være opmærksom på barnets kompetencer og derved have fokus på barnets potentiale, således at barnet får succesoplevelser - find de gode historier om barnet, så der skabes et godt fundament.
Relationsarbejdet er altafgørende for, hvordan barnets skolegang bliver. Læreren skal tro på, at barnet med har potentiale til at lære.
Start dagen på en frisk, dyrk ikke gamle konflikter og læg mærke til – og kommenter, når det går godt. Generelt profiterer børn af positive adfærdsanvisninger, fremfor at få at vide hvad de ikke må.
Ved at arbejde med den ydre struktur, kan man skabe det bedst mulige læringsmiljø for barnet. Som professionel skal man bl.a. tænke over barnets placering i klasseværelset og om barnet har brug for time- , dags- , uge- eller pauseskema – eller flere af skemaerne.
Mht forældresamarbejde pointerer forfatteren, at åbenhed om barnets udfordringer, kan være med til, at de andre forældre får indsigt i barnets symptomer. Et tæt samarbejde mellem skole og hjem er altafgørende for barnets trivsel.
Konklusion:
Jeg giver ”Bevar roen” seks stjerner. Bogen er letlæselig, nem at fi nde rundt i, har relevante eksempler, som man som professionel kan relatere til. Den har særdeles gode opsummeringer og gode brugbare bilag med forslag til, hvordan et skema kan se ud for et barn med ADHD. Derudover fokuserer bogen på konteksten - det er IKKE barnet, der er problemet.