Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nye bøger
Om børn og unges nej - farvel til lydighedskulturen
Af Erik Sigsgaard
Voksne kan ikke sige ja til alt, hvad børnene vil, men de kan anerkende børns og unges ret til at ville og til at sige nej. Og det gør stadig flere. Samtidig lyder det fra fagfolk, fra myndigheder og i medierne: Stil krav, sæt grænser, vær konsekvent. Pligt, krav, faste rammer er vejen frem. Flere og flere siger dog farvel til lydighedskulturen - både i familien, børnehaven, skolen og klubben.
Hvorfor gør børn ikke bare, hvad der bliver sagt – er fleksible, samarbejdsvillige, omstillingsparate. Hvorfor siger de nej? Og hvordan ser den skole, den vuggestue, det gymnasium, den familie ud, hvor der er plads til børnenes og de unges nej?
Tiderne Skifter • 184 sider • Pris 250 kr.
ABC
Af Knud Romer
Denne smukke ABC på vers af Knud Romer og illustreret af et kæmpeværk af John Kørner genskaber 29 helstøbte værker, hvor Knud Romers tekst på en og samme tid samler værket (selve bogen) og gentænker det på hver eneste side, hvor en del af maleriet får ny form og forståelse i samspil med verset. ABCformen og struktureringen i 29 vers med udgangspunkt i 29 forskellige dyr er både en hyldest og pastiche af en af de allermest benyttede former for formidling af poesi og vers inden for børnelitteraturen.
L&R • 72 sider • Pris 150 kr.
Kreative rum
Af Peter Holdt Christensen
Kreativitet er afgørende for udvikling og nytænkning, ikke mindst på arbejdspladsen.
Hvordan kan man stimulere kreativiteten på arbejdspladsen?
En af de måder nogle organisationer forsøger at stimulere kreativiteten på er at etablere, hvad forfatteren af denne bog kalder kreative rum. I bogen kastes der lys over, hvordan kreative rum ser ud.
Forfatteren analyserer hvad kreativitet er for så at se nærmere på om den måde kreative rum ser ud på overhovedet er i stand til at stimulere kreativitet.
Hans Reitzels Forlag • 236 sider • Pris 250 kr.
Vendepunkt – Sundhedspædagogik på Ubberup Højskole
Af Karen Wistoft m.f.
Samfundets mange sundhedsbudskaber og mediernes massive livsstilsformidling stiller store krav til det enkelte menneskes robusthed og bevidste stillingtagen til, hvad det vil sige at leve et godt og frit liv. Kendsgerningen er, at nogle mennesker har sværere livsbetingelser end andre, der måske tilmed lever og håndterer kravene bedre.
Når det handler om at lære at leve et godt og sundt liv, er der efterhånden mange tegn på, at det ikke er tilstrækkeligt med motion, vægttab og afholdsmanøvrer.
Med andre ord er det ikke nok at fokusere på disciplin.
Bogen beskriver Ubberup Højskoles sundhedspædagogik, der kobler det mentale med det kropslige og det sociale – så eksempelvis vægttab ikke kun er noget, der skabes i kraft af selvdisciplinering.