Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
DGI certificering:
Udfordring, sundhed og fællesskab i dagplejen
Idrætsdagpleje. Med en DGI certificering i idræt, leg og bevægelse skabes grundlaget for en sund, social og lighedsskabende dagpleje. Motion i hverdagen giver gladere og stærkere børn, men også gladere og mere kompetente dagplejere.
Tekst:Jon Arskog
Der er nok ingen der betvivler, at leg og motion er medvirkende til et godt børneliv. Dels er det sund fornuft for alle der arbejder med børn, dels har i hvert fald motionsdelen og de sundhedsmæssige aspekter over årene fyldt meget i debatten.
Alligevel kan det være svært at få passet motionen ind i hverdagen – ikke mindst, når man som dagplejer ikke har idrætsfaciliteter i stuen og i øvrigt er alene om de mange gøremål i gerningen.
Hvordan man gør det, har DGI svaret på. Eller rettere det har de sammen med dagplejen i Herlev fundet svaret på.
DGI, der er paraplyorganisationen for Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger vil gerne udbrede idrætten, skabe sundhed, tage socialt ansvar og gøre børnene idrætsparate. Den ambition har de over sidste år fremmet ved at undervise i forskellige sammenhænge, men også ved at certificere daginstitutioner og deres personale i idræt, leg og bevægelse.
Men at man også burde gøre det i dagplejen kom først, da dagplejen i Herlev i 2011 tog kontakt til dem, for at få hjælp til at sætte gymnastik og bevægelse på dagsordenen hjemme hos kommunens 40 dagplejere.
Susan Riis har været dagplejer i Herlev i 20 år. Hun har gennem mange år arbejdet med at få mere motion og bevægelse ind dagplejen.
I Herlev var det dagplejeren Susan Riis, der barslede med ideen.
”Gennem en 10-års tid havde jeg haft en drøm om, at lave motion og gymnastik med børnene. Vi havde personalegymnastik en gang om ugen og havde prøvet at få mere fokus på motion med børnene. Det var der ikke så meget fokus på. Dengang var en certificering slet ikke inde i billedet.
Vi ideudviklede på, hvordan vi skulle gøre og var så i 2011 til konference om dagplejen på Nyborg Strand (FOA’s dagplejekonference, Red.) og hørte nogen fra Sønderjylland, der havde brugt DGI i en anden sammenhæng. Vi tænkte, at vi kunne bruge dem til at gøre det mere gennemført, end det vi først havde forestillet os og inviterede DGI ud til os. Siden har det bare udviklet sig.
Først var det et enkelt forløb, men så fandt vi ud af, at der var daginstitutioner der blev egentlig certificeret. Så tænkte vi, at vi kunne gøre det samme,” fortæller Susan Riis, der har været dagplejer i 22 år – heraf de 20 i Herlev.
Efter et længere planlægningsforløb resulterede det i oktober 2012 i et pilotprojekt, hvor DGI sammen med dagplejerne i Herlev skulle sammensætte forløbet, der kunne bredes ud til resten af landet.
”Det er jo lidt specielt i en dagpleje fremfor i en børnehave. For det første er børnene små, så det handlede om at finde den rigtige vægtning mellem teori og praksis. For det andet er det lidt sværere at samles som dagplejere. Hvor man i en daginstitution mere eller mindre er samlet hver dag, mødes vi kun her i legestuen en gang om ugen. Det giver nogle praktiske udfordringer i forhold til et undervisningsforløb,” fortæller hun.
En gang om ugen mødes de forskellige dagplejegrupper i legestuen, hvor børnene på tværs af gruppen har i'idræt'.
”Forløbet begyndte med weekendkursus og det tog næsten to år, at få formet det og komme igennem forløbet med alle 40 dagplejere og inddragelse af forældre,” siger hun og peger på, at det naturligvis kun gjaldt pilotprojektet.
For at holde fast i den positive udvikling og for fortsat at kunne kalde sig DGI Dagplejer – altså dagplejer med særlige kompetencer indenfor idræt, bevægelse og leg, er dagplejen i Herlev nu også blevet re-certificeret.
Certificeringen tager et år
DGI’s udgangspunkt er glæden og begejstringen ved at bevæge sig. Den glæde er det brændstof, der fremmer børns lyst, mod og vilje til at bruge kroppen og udforske verden. Med positive oplevelser med idræt, leg og bevægelse, både individuelt og i fællesskab med andre, motiveres børnene til at være aktive i deres fritid – livet igennem.
Derfor er konceptet centreret om tre værdier – udfordring, sundhed og fællesskab. For at blive klogere på sig selv, skal børnene nødes til at afprøve egne grænser. For at blive i stand til at tage sig af sig selv, skal de opleve fysisk udvikling og velvære. For at udvikle deres identitet skal børnene engageres i fællesskaber.
For at blive certificeret som DGI Dagplejer, skal dagplejerne gennemgå et nøje fastlagt udviklingsforløb, der skal skabe de kulturelle og faglige forudsætninger for, at de kan sørge for at idræt, leg og bevægelse bliver en naturlig del af børnenes hverdag. Forløbet skal også klæde dem på til at involvere forældrene i processen, hvor alle rollemodeller er vigtige.
At de voksne – både dagplejere og forældre – skal være rollemodeller for børnene er helt centralt. Det sikrer en målrettet indsats omkring mere fysisk aktivitet.
Certificeringen tager et år og består af seks moduler, hvor undervisere fra DGI deltager. På tre af modulerne er det kun dagplejerne, der deltager. På de øvrige tre er børnene med.
Modulerne varer ca. 2,5 timer hver. Skal man kunne kalde sig ’idræt, leg og bevægelsescertificeret dagplejer’ skal man deltage i alle seks moduler. For at opretholde betegnelsen, skal dagplejeren forny certificeringen årligt.
Prisen på forløbet afhænger af, hvor mange dagplejere, der skal i gennem. Derfor er man nødt til at kontakte DGI, hvis man overvejer et forløb og skal have klarhed over omkostningerne.
Alle pengene værd
I Herlev er hele pilotprojektet løbet op i godt og vel 100.000 kr. Penge som primært Herlev Gymnastik Forening har lagt i det. Den nylige re-certificering har stået i ca. 14.000 kr.
For lederen af dagplejen i Herlev, Lena Trougaard, har det lange forløb og også re-certificeringen været alle pengene værd. Det systematiske arbejde med at skabe rum til bevægelse i dagplejen giver i hendes optik gladere og stærkere børn, men også gladere og mere kompetente dag-plejere.
”Det er et projekt der har givet dagplejerne et kompetenceløft og hævet den faglige stolthed. Projektet og certificeringen har givet inspiration og konkrete redskaber til hverdagen og det dokumenterer, at vi har et mål med det vi går og gør i dagplejen. Og så har det givet dagplejegrupperne et bedre sammenhold, fordi vi er gået på tværs af grupperne og har fået et større kendskab til hinanden,” siger hun.
Lederen af dagplejen i Herlev, Lena Trougaard, synes, at DGI certiferingen har været en succes. Børnene er glade og det er dagplejerne også.
Ude på gulvet i legestuen, der i forbindelse med projektet er blevet indrettet til en mere motionspræget legestue, vælter en gruppe børn rundt på madrasser, på borde og klatrevægge. De spiller bold, danser og hopper og springer, det bedste de har lært. De får og giver kram og knus til dagplejere og deres venner. De hygger og griner.
Det får Susan Riis til at udtrykke sin begejstring for projektet. Men hun understreger, at det den fine nyindrettede motionslegestue til trods et langt stykke henad vejen bare handler om at tænke de situationer dagplejere allerede befinder sig i anderledes:
”Det handler om at blive mere bevidst om, at både børn og voksne skal bevæge sig mere. Før hjalp vi dem i tøjet og løftede rundt på dem, fordi det var nemmere. Nu får de lov til mere selv – også når vi er på tur. De går mere og får lov til at løbe op og ned ad bakker, så de ikke bare går ved siden af barnevognen. Det skal jo også være leg.
Hjemme får de lov at kravle rundt i møblerne og hoppe fra bordene og de kravler selv op på puslebordet, når de skal det. Det har givet et andet fokus på deres motoriske udvikling. Vi passer selvfølgelig på, men skulle de falde ned, får de jo dybest set bare en kompetenceskramme,” siger hun og understreger, at det de får lov til selvfølgelig er aldersbetinget og under opsyn.
”Men vi er nok blevet lidt bedre til ikke at pakke dem ind i vat og hele tiden at ville gøre det nemmere for dem – og de er helt klart blevet bedre motorisk,” tilføjer hun.
Nu skal udviklingen fastholdes
Idræt, leg og bevægelse skal være noget vedvarende i Herlevs dagpleje. Det understreger såvel Susan Riis og Lena Trougaard, der arbejder på at fastholde dagplejerne på at praktisere leg og bevægelse i videst mulige omfang.
Det skal re-certificeringen medvirke til, men det gælder også for de 10 tovholdere, der undervejs i projektet blev udvalgt til at holde gryden i kog og inspirere de andre i gruppen til nye aktiviteter. Undervejs har de fået lidt mere undervisning foruden sparring og backup, og den ’uddannelse’ fortsætter løbende. De mødes så en gang hver tredje måned og underviser og opdaterer hinanden på deres nyeste viden, forklarer Lena Trougaard.
”Det svære er at holde liv i det på den lange bane. Hvis ikke vi gør noget for at fastholde udviklingen, så vil det hurtigt gå som med mange andre kurser. Man er begejstret, når man kommer hjem, men så melder hverdagen sig. For at fastholde udviklingen har vi de 10 tovholdere til at motivere og uddelegere opgaver til de andre i grupperne,” fortæller Lena Trougaard.
Overvejer man en certificering anbefaler Susan Riis og Lena Trougaard, at man er hurtigt ude og får taget sig tiden til at lave en god plan for forløbet. Man skal også involvere alle medarbejdere tidligt i forløbet, så alle får ejerskab til det – f.eks. i MED-udvalget. Det understreger de begge har givet positive erfaringer. I det hele taget opfordrer de til at man inddrager alle så tidligt som muligt. Det gælder også forældre, der skal følge op på det hjemme og lokalsamfundet – f.eks. idrætsforeninger, der kan være med til at sponsere certificeringen.
Og så skal man være opmærksom på, at det tager tid fra andet, at det beslaglægger alle personalemøder i en rum tid og at det kan være en udfordring at finde aftener og weekender, hvor det kan lykkes at få alle med. En næstsidste anbefaling er, at man udvælger nogle tovholdere til at holde gang i processerne.
For Lena Trougaard og Susan Riis er der ingen tvivl om, hvad den sidste anbefaling skal være: “Det har været et godt forløb og både børn og dagplejere er glade for det. Så hvis muligheden er der, skal man gøre det,” lyder det fra Lena Trougaard.
Fakta:
3 værdier for DGI Dagplejer-certificeringen
Udfordring:
Børns idræt, leg og bevægelse er alsidig og udfordrende – både fysisk, mentalt og socialt. Kun ved at afprøve egne grænser bliver man klogere på sig selv.
Sundhed:
Børns idræt, leg og bevægelse befordrer sundhed forstået som glæde, fysisk udvikling og velbefindende samt udvikling af netværk. I et videre perspektiv er det forudsætningerne for, at børn bliver i stand til at tage hånd om deres eget liv.
Fællesskab:
At børns idræt, leg og bevægelse bidrager til at udvikle et engagerende fællesskab med andre børn og voksne. Udvikling af erfaringer og identitet i mødet med andre er afgørende for de kulturelle perspektiver i idræt, leg og bevægelse.
Sådan er kursusforløbet ”DGI Dagplejer – certificering i idræt, leg og bevægelse”
Modul 1
• Find fælles sprog og fælles forståelsesramme
• Kroppen er hovedsagen
• Glæden i centrum
• Den voksne som rollemodel – vi gør det vi siger
• Balancen mellem udfordring, sundhed og fællesskab
• Aktiviteter i praksis
Modul 2
• Der skal være overensstemmelse mellem det man siger og det man gør
• Vi laver lege der passer til formålet
• Hvad er jeres værdier
• Hvornår er det en succes?
• Udarbejd en bevægelsespolitik
• Aktiviteter i praksis
• Samspil med forældrene
Modul 3
• Børns motoriske udvikling
• Vi arbejder med de grundlæggende sanser
• Modulet foregår primært udenfor
• Legen slippes fri og de voksne skal lærer at blande sig udenom
• Hvilke arenaer kan man bevæge sig i
• Aktiviteter i praksis
Modul 4 og 5
• Praksis med børnene
• Der aftales med dagplejerne hvor kurset skal foregå
• De voksne kommer til at afprøve nogle lege og aktiviteter i praksis sammen med børnene, under vejledning af DGI underviserne
• Samspil med forældrene
Modul 6
• Afsluttende modul hvor der samles op på hele det samlede forløb.
• Planlægning af den kommende periode
• Hvad går jeg hjem og gør anderledes fra nu af
Generelt
Certiceringen består af tre moduler, hvor det kun er dagplejer der deltager og tre moduler, hvor dagplejerne deltager sammen med børnene. Hvert modul varer ca. 2,5 time. Certificeringen giver dagplejeren ret til at kalde sig ’idræts, leg og bevægelses certificeret’ dagplejer. Dagplejeren skal forny certificeringen årligt.
For yderligere oplysninger:
Max Rasmussen, DGI, tlf.: 20 80 93 54, mail: max.rasmussen@dgi.dk eller Katja Bødtger , DGI, tlf.: 23 36 68 29, mail: katja.boedtger@dgi.dk Se mere på www.dgi.dk/certificeringer
Læs også Nu er der idræt i stuen