Arkivmateriale
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
3.7.2015 | Almen Dagplejen Special
8 tips til konfronterende intervention
- Grib ind hver gang, der er behov for det. Men kun når det er vigtigt.
- Tag hurtigt fat i ubehagelige og kritiske ting på en konstruktiv måde.
- Konfronter medarbejdere og andre, når der er uoverensstemmelser mellem tale og handling.
- Mange mennesker er følsomme overfor at blive irettesat. Derfor er det vigtigt at være lyttende og have fingeren i jorden for at mærke efter, hvilken situation og menneske du har over for dig.
- Udtryk dine forventninger til medarbejdere og omgivelser klart og motiverende.
- Meld tilbage på en måde, der kort og præcist afspejler, at du har indsigt i medarbejderens job og indsats.
- Giv tydeligt udtryk for dine værdier og vurderinger på en fremadrettet måde, der opleves både klar og fair af de implicerede. Sørg for, at medarbejderne føler, at de ved, hvordan du har det med den enkelte, så der er tillid til, at du ikke skjuler eller gemmer på utilfredshed.
- Få coaching gennem en mentor, et ledernetværk eller din egen chef. På den måde kan du blive bedre til at reflektere over, hvad ville der være sket, hvis du havde gjort tingene anderledes.
Kilder: Væksthus for Ledelse, Steen Hildebrandt og John Andersen
Læs også
Ledere skal turde tage konflikten
”En leder skal turde være tydelig”
Hvordan arbejder du med konfronterende intervention?