Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Pioneruddannelsen
”En rigtig god måde at blive pædagog på”
Amrinder Kaur Sadana er pionerstuderende og har i det første år på uddannelsen været i den integrerede institution Østen For Solen på Amager, der er opdelt i familiegrupper.
? Hvordan har du oplevet det første år og tilknytningen til institutionen...
Jeg har haft en rigtig god og lærerig oplevelse. Jeg har haft mulighed for at være observerende og deltagene i dagliglivet. Jeg har været med i planlægningen af aktiviteter, været med til de forskellige møder og har altså haft mulighed for at se, hvordan en daginstitution fungerer i forhold til relationer, samspil, sprog, forældresamarbejde, personalesamarbejde, institutionskultur, omsorg, de pædagogiske overvejelser, konflikthåndtering og meget andet.
I starten var jeg lidt skeptisk overfor konceptet med familiegrupper, men jo mere jeg lærte konceptet at kende, des mere positiv er jeg blevet. Det var lærerigt at se, hvordan vuggestuebørn ser op til børnehavebørnene. De store hjælper de små, og støtter dem på den måde i deres udvikling. Der er en tryghed blandt børnene i familiegruppen.
? Hvad har været godt og hvad har været skidt...
Til at begynde med var det lidt en udfordring, at læringsformen er så anderledes. Det har været lidt svært at forklare, at vi ikke er studerende på den helt almindelige måde. Både institutionen og mig som studerende har skullet vænne os til, at jeg skulle pendle mellem uddannelsessted og institution, men det har givet mig meget, at jeg dagen efter, at vi har haft noget teori på uddannelsen kunne prøve det af og snakke med pædagogerne om det. Og det jeg oplevede i institutionen, kunne jeg snakke med underviserne om.
Noget der har været godt, er at vores undervisning har været delt op i blokke med forskellige emner af 4-6 ugers varighed, hvor vi fik en opgave, en pædagogisk aktion, som vi skulle udføre ude i institutionen. Det har givet mulighed for at fokusere på et eller flere emner på engang, hvor vi så skulle sætte nogle læringsmål op for hver studieblok.
? Synes du, at det er en god måde at uddanne sig til pædagog? Hvorfor...
Jeg synes, at det er en rigtigt god måde at uddanne sig til pædagog, netop fordi man kan prøve den teori man lærer fra uddannelsesstedet af med det samme. Det synes jeg hænger bedre fast i mig.
”Flowet er bedre på Pioneruddannelsen”
Flemming Sylvan-Fischer har været pionerstuderende i en afvuggestuegrupperne i den integrerede institution Grøndaleni Vanløse.
? Hvordan har du oplevet det første år og tilknytningen til institutionen...
Jeg har haft det godt i Grøndalen, er blevet udfordret, og har nydt at komme og være sammen med børnene. Jeg har haft god brug af mine medstuderende, da vi var syv der var tilknyttet institutionen. For mig har det været rart, at jeg skiftevis har været ude i ”virkeligheden” og på seminariet for at lære teorierne. Det har gjort det nemmere at forstå teorierne og metoderne, fordi jeg har fået lov til at afprøve dem stort set med det samme. Omvendt er det dejligt at kunne tage en episode med fra institutionen og så få det faglige aspekt med i det, den følgende dag. Jeg har derfor næsten også altid haft et friskt eksempel i baghovedet, når vi har lært nye ting på seminariet. Formen med en dag her og to dage her, har fået tiden til at gå meget stærkt.
? Hvad har været godt og hvad har været skidt...
Mine undervisere har været meget dygtige til at fange, hvad der har rørt sig imellem os studerende. Hvis vi har haft en problemstillig, har de gerne taget det før deres planlagte undervisning. Dette har medført at vi nogle gange, ifølge underviserne, har været forud for pensum. Det der har skabt flest frustrationer hos mig det sidste år, er at Pioneruddannelsen lægger meget vægt på, at vi skal bruge vores tablet til det meste, til dokumentation osv., men min tablet har til tider ikke virket som ønsket, og derfor har jeg ikke kunne gøre de forskellige ting. Vi har haft mange afleveringer og fremlæggelser, og det synes jeg har været en force, da det har øvet os til førsteårsprøven. Jeg har øvet mig i at tale foran andre mennesker og i at forklare, hvad jeg ved.
Jeg synes flowet i Pioneruddannelsen er bedre end på den normale studieretning. Jeg har brug for at komme ud og opleve børnene i de situationer, som jeg har læst om og se teorien med mine egne øjne. På den normale uddannelse tror jeg, at jeg vil komme til at mangle det, da jeg så selv skulle finde på cases, eller læse beskrivelser af opdigtede børn.
? Synes du, at det er en god måde at uddanne sig til pædagog? Hvorfor...
Jeg synes, at det er en god ide for institutionerne, da de får nogle mere ’sultne’ medarbejdere ud, fordi vi får så meget viden, vi gerne vil afprøve. I forhold til mig selv, synes jeg, at jeg får udnyttet mit potentiale fuldt ud, da jeg er mere ’på’ i de forskellige arenaer. Det er helt sikkert på grund af den vejleder, jeg har haft på Grøndalen. Hun har været meget dygtig til at hjælpe mig med at sætte teori og praksis sammen. Jeg tror til gengæld, at det er meget individuelt om det er en god måde. Det tror jeg ikke, at det er for alle.