Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Nyt fra PLS
Ny uddannelse– nye udfordringer for praktikvejlederen
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) er Undervisningsministeriets eget forskningsinstitut, der har offentliggjort en undersøgelse af sammenhængen mellem pædagogers efteruddannelse i praktikvejledning og deres vurdering af egne kompetencer i vejledning af pædagogstuderende i praktik.
“Undersøgelsen indrammer et vigtigt element i praktikkerne, som vi i PLS i lang tid har italesat - det er, at vejledning er vigtigt. Derfor glæder det mig også, at undersøgelsen peger på, at vejlederne tager deres opgave alvorligt. Det er vigtigt, at pædagogstuderende 1-2 gange om ugen har mulighed for at få 1-2 timers vejledning, fordi det er her, vi virkelig kobler teori og praksis i refleksioner over det, vi i praktikken oplever og lærer. Derfor vil jeg opfordre praktikstederne til at gøre vejledningen til en kontinuerlig del af vagtplanerne” siger Katrine Aagaard, faglig sekretær.
Det er bemærkelsesværdigt, at størstedelen (90 %) af vejledere har en art vejlederuddannelse, mens en endnu større andel (95 %) betragter sig som kompetente til at vejlede. Samtidig peger undersøgelsen på, at der kun er én særlig kombination af uddannelsesmuligheder, som er særligt virkningsfuld. Det drejer sig om diplomuddannelsen ‘praktikvejlederuddannelse’ i kombination med deltagelse i professionshøjskolernes introduktionsmøder. Kun 11 % af de adspurgte pædagoger har denne kombination med i bagagen, når de vejleder.
Eksamen i praktikken
Ud over en generelt positiv vurdering af praktikvejledningen fra vejlederne, peger undersøgelsen på et nyt problem. 23 % af de adspurgte føler sig ikke godt nok klædt på til at deltage i bedømmelsen af den studerende i en eksamenssituation - og det er netop hvad de skal i forbindelse med den nye pædagoguddannelse. Ligeledes mener 19 % ikke at de er i stand til at optræde neutralt i en eksamenssituation.
På baggrund af undersøgelsen opfordrer EVA til at proffesionshøjskolerne på introduktionsmøderne for vejlederene har fokus på følgende:
• Styring efter kompetencemål, herunder nye videns- og færdighedsmål for praktikken.
• Deltagelse i eksamenssituationer, herunder krav om neutral bedømmelse.
• Introduktion til nye praksisnære prøveformer i praktikken.
Ny uddannelse - nye udfordringer for praktikvejlederen
Nye videns og færdighedsmål, nye prøveformer, og en helt ny praktikperiode i forbindelse med bacheloropgave - skaber en række nye udfordringer for den enkelte vejleder. Derfor ser vi i PLS den nye pædagoguddannelse som en oplagt mulighed opprioriter vejledningsindsatsen på de enkelte institutioner.
Nyheder
Man behøver ikke at skifte a-kasse
Bare fordi man som medlem af LFS’ a-kasse, FOA a-kasse, bliver studerende, skal man ikke skifte a-kasse. Det siger a-kasseleder Ole Wibroe. ”Når et medlem bliver studerende, får de at vide, at de skal melde sig ind i PLS. På PLS hjemmeside er der ikke angivet andre muligheder end SL’ og BUPL’s a-kasser, men det er en fejl. Man kan sagtens få lov at blive her,” siger Ole Wibroe, der netop har snakket med PLS om det, og de har lovet, at det bliver rettet på hjemmesiden,” siger Ole Wibroe. Det er dog som studerende ikke gratis at være medlem af LFS’ a-kasse. Det koster 15 kr. om måneden.