Teksten kan være relevant, f.eks. når der henvises til gamle overenskomster
Fritidspædagogikken længe leve
John Johannesen, erfaren pædagog og tillidsrepræsentant på et fritidshjem på Amager, udtrykker i sin kommentar en bekymring for fritidspædagogikkens fremtid.
Noget tyder på, at vore dage næsten er solgte. Selvom vi, i formand for LFS Britt fik at vide, at vi havde sejret i budgetkampen.
Og det er da rigtigt, at 278 mill. blev reduceret til ca. 15 mill. Men på fritidshjemsområdet som faktisk er et sårbart område, er der det store hængeparti tilbage, som hedder fuldtidsstillinger.
Dette er interessant, når vi snakker om at fjerne morgenåbningen på fritidshjem en del steder, ingen kender antallet, før solen går ned.
Når dette for mig er helt centralt, er det fordi det drejer sig om fuldtidsstillinger.
For ca. 7 år siden strejkede vi i ikke mindre en 17 dage og vandt i første omgang slaget om fuldtidsstillingerne. Og vi fik som resultat en aftale om ”samtænkning” med skolerne, altså at vi lagde x antal timer i skolerne.
Denne aftale har vi faktisk haft glæde af; i langt de fleste tilfælde er der opstået et ligeværdigt samarbejde. At det ikke lige var let alle steder er naturligt, når noget nyt skal startes, men generelt fik vi et godt og udbytterigt samarbejde ud af det. Som vi gerne vil fortsætte og udbygge.
Hvad sker så nu?
Der hvor vi er nu, står vi i en virkelighed, der kan være besværlig.
Nemlig:
1. At ressourcestærke ”gammeldanske” familier en del steder forlader folkeskolen til fordel for privatskoler, samt andre folkeskoler med bedre ry. Her på Amager i mit område, er der i en 1. klasse sidste år forsvundet 7-8 børn i bare én klasse, og det kan også mærkes på fritidshjemmene.
2. Og modsatrettet er lykkedes at få flere ”nydanske” børn ind på fritidshjemmene, bl.a i samarbejde med lærerne. For hvad hjælper det, hvis ”gammeldanske” familier med flere ressourcer forsvinder.
Næste skridt
Børne- og ungdomsborgmester Bo Asmus Keldgård har understreget, at det ikke vil koste fuldtidsstillinger. Dette vil så rejse en debat og en dialog om, hvad vi kan tilbyde, for at opretholde fuldtidsstillinger.
I denne situation er en ting sikkert, at med de boligpriser der er på næsten alle boligformer i byen, så kan du kun betale en bolig, hvis du har en fuldtidsstilling, det gælder især for enlige pædagoger. Og det vil vel ikke være SF’s politik, at køre med fx 70 pct. uuddannet arbejdskraft. Så altså må vi fortsat spørge: er der plads til fuldtidsstillinger? Kommunen kan meget let få et problem med at fastholde kvalificeret arbejdskraft.
Men det vigtigste
Det er i virkeligheden, at tilfredsheden med kvaliteten på vore fritidshjem er rigtig høj fra forældrenes side, og det viser i øvrigt alle undersøgelser.
• Fra forældrenes side har der været tilfredshed med samtænkning, altså at skoler og fritidshjem samarbejder.
• Der har været tilfredshed med fx sportssamarbejde og lignende fritidshjemmene imellem.
Det kan godt være at politikerne på rådhuset har svært ved at forstå vores pædagogiske argumenter. Derfor siger vi ofte i vores faggruppe, at nu må vi blive bedre til at argumentere.
Som rigtig ”erfaren” pædagog vil jeg alligevel afslutte med 4 postkort. Det er ofte sådan, at når børnene holder op efter 3. klasse, så siger de farvel med et kort:
1/2000 Tak fordi at T på træværkstedet fik den selvtillid han manglede i sin folkeskole
2/2002 Det er rigtigt fint, at I begynder at lave videoer, vores tak for at børnene er blevet bedre til at gennemskue filmtriks.
3/2005 Som forældre glæder vi os over at fritidshjemmet deltager i Danmarks Naturfredningsforenings affaldsindsamling.
Samt at I på fritidshjemmet er med til at tælle snegle på Amager Fælled. Godt gået pædagoger.
4/2007 Tak fordi at I vægter nærvær frem for fine projekter, nu hvor I er færre voksne.
Sluttelig ikke for at være sentimental, men snarere benhårdt at understrege. Det kan godt være at politikerne på Københavns rådhus, i hvert fald nogle af dem har svært ved at forstå ”fritidspædagogik”.
Men det har forældrene altså ikke.